Pasientsikkerhetsarbeid i norske sykehus
Peer reviewed, Research report
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2378114Utgivelsesdato
2009-08Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Rapport fra Kunnskapssenteret 28/2009Sammendrag
Nasjonal enhet for pasientsikkerhet gjennomførte høsten 2008 en intervjuundersøkelse med pasientsikkerhetsansvarlige ved 28 helseforetak i Norge.
Undersøkelsens mål var:
Kunnskap om hvordan norske helseforetak arbeidet strategisk og organisatorisk med pasientsikkerhet
Kunnskap om hvor langt foretakene var kommet med interne meldingssystemer og rapportering om uønskede hendelser.
Oversikt over pågående pasientsikkerhetsprosjekter ved foretakene.
Oversikt over kvalitetsutvalgenes og brukernes rolle i pasientsikkerhetsarbeidet.
Å få kontaktopplysninger til pasientsikkerhetsansvarlige ved landets foretak.
Vi fant:
Begrepet pasientsikkerhet er på vei inn i strategidokumenter, organisasjonene, i klinikkene og i ledelsen. Det er regionale forskjeller i bevissthet om og arbeid på området. Ulike definisjoner av pasientsikkerhet får konsekvenser for retningen i arbeidet.
De fleste foretak har etablert elektroniske meldesystemer - i hovedsak er fire ulike systemer i bruk. Mange er i ferd med å innføre hyppigere rutinemessig rapportering om uønskede hendelser til toppledelsen.
Flere foretak har prosjekter som viser at det arbeides aktivt innenfor ulike fagmiljøer og klinikker med bedring av pasientsikkerheten.
Mange foretak rapporterer om omorganisering av kvalitetsutvalg blant annet for å få pasientsikkerhetsarbeidet mer forpliktende inn i linjeledelsen.
Utgiver
Norwegian Knowledge Centre for the Health ServicesSerie
Rapport fra Kunnskapssenteret28/2009