Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMelberg, Hans Olav
dc.date.accessioned2015-01-29T13:53:56Z
dc.date.accessioned2015-02-11T18:41:15Z
dc.date.available2015-01-29T13:53:56Z
dc.date.available2015-02-11T18:41:15Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.citationSIRUS-rapport. 29 p. Statens institutt for rusmiddelforskning, 2007
dc.identifier.isbn978-82-7171-296-9
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/275867
dc.description-
dc.description.abstractÅ øke prisen gjennom å pålegge høyere avgifter er ett av flere mulig virkemidler som brukes for å redusere forbruket av tobakk. For å vurdere fordelene og ulempene ved et slikt tiltak, trengs kunnskap om i hvor stor grad virkemiddelet har en effekt. Ved hjelp av statistiske analyser av priser og salg av tobakk fra 1985 til 2005, kan man få noen svar på dette spørsmålet. Analysen viser klart at effekten av innenlandske prisendringer blir redusert når man tar hensyn til grensehandel, men reduksjonen er ikke så stor at de innenlandske prisene blir uviktige. En 10% økning i de innenlandske prisene fører til en reduksjon i det totale forbruket på omtrent 4,6% når man tar hensyn til grensehandel, mens effekten var omtrent 10% når man ikke tok hensyn til dette. Hovedkonklusjonen er dermed at en økning av de innenlandske prisene virker svakere når man tar hensyn til grensehandelen, men effekten er fremdeles stor nok til å være signifikant
dc.description.abstractRaising prices by increasing taxes on cigarettes and tobacco is one of the tools used to reduce the consumption of tobacco. Given the importance attached to this tool, it is important to examine how well it works. Statistical analysis of the relationship between the price and sales of tobacco in Norway from 1985 to 2005 reveals the importance including a previously ignored variable: border trade and sales in tax-free shops. After including this in the analysis the effect of raising domestic prices was about half of what it was when border trade and taxfree sales were ignored. However, the reduction was not big enough to make domestic prices insignificant. The model suggests that a 10% increase in domestic prices leads to a reduction in consumption of about 4,6% after accounting for border trade, while the effect was about 10% when this was ignored. This leads to the conclusion that domestic prices still are important, but that the effect is substantially smaller when we include border trade and sales in tax-free shops in the analysis.
dc.language.isonob
dc.relation.urihttp://www.sirus.no/filestore/Import_vedlegg/SIRUSskrifter0107.pdf
dc.titleHvor mye betyr tobakksprisen for endringer i tobakksforbruket? Utviklingen i pris og forbruk i Norge mellom 1985 og 2005
dc.title.alternativeHow strong is the relationship between changes in the price and consumption of tobacco?
dc.typeResearch report
dc.date.updated2015-01-29T13:53:56Z
dc.identifier.cristin1064542


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel