Forslag til rammeverk for et nasjonalt kvalitetsindikatorsystem for helsetjenesten
Rygh, Liv Helen; Helgeland, Jon; Braut, Geir Sverre; Bukholm, Geir; Fredheim, Nanna; Frich, Jan C; Halvorsen, Marit; Kittelsen, Sverre A.C.; Magnus, Trine; Nguyen, Khang Ngoc; Thesen, Janecke; Tjomsland, Ole
Original version
Rapport fra Kunnskapssenteret 16/2010Abstract
NORSK: Bakgrunn
Kvalitetsindikatorer er målbare variabler som gir informasjon om kvaliteten innen et område som vanligvis ikke lett lar seg måle direkte. Bruk av kvalitetsindikatorer kan ha flere formål: De kan fungere som støtte til helsepolitisk styring, til virksomhetsstyring og intern kvalitetsforbedring, og de kan benyttes av pasienter og brukere for å sammenlikne tjenestenes standard ved valg av tjenesteyter eller tjenestested.
Datamessige og juridiske problemer har i vesentlig grad bidratt til å forhindre utviklingen av det norske kvalitetsindikatorsystemet.
Utvikling og bruk av denne typen systemer innebærer problemstillinger av stor samfunnsmessig interesse, og troverdigheten er helt avhengig av at utviklings- og implementeringsprosessene er preget av åpenhet og faglighet.
Anbefalinger
Prosjektet anbefaler at hovedperspektivet for systemet skal være helsepolitisk styring og læring. Prosjektet konkluderer med i alt 18 anbefalinger.
Publisher
Norwegian Knowledge Centre for the Health ServicesSeries
Rapport fra Kunnskapssenteret16/2010