Foretaksprosjektet: Mot kunnskapsbasert praksis i spesialisthelsetjenesten
Original version
Rapport fra Kunnskapssenteret 16/2011Abstract
NORSK: Kunnskapsbasert praksis er å integrere forskningskunnskap med klinisk
ekspertise og pasientens verdier og preferanser. Kunnskapssenteret fikk i
2005 forespørsel fra Helse Øst RHF om støtte til bedre kunnskapshåndtering
i spesialisthelsetjenesten. Denne rapporten oppsummerer resultater fra
Foretaksprosjektet, et samarbeid mellom Kunnskapssenteret og Sykehuset
Innlandet HF. Vi gir eksempler på eksisterende systemer og verktøy for
kunnskapsbasert praksis og presenterer våre erfaringer fra arbeid med
kunnskapsbasert praksis innen et rammeverk med fire hovedområder:
Kompetanse, organisering, teknologisk infrastruktur og verktøy for kunnskapsstøtte.
Nye og bedre verktøy og systemer for kunnskapsstøtte kan gi
helsepersonell tilgang til forskningsbasert kunnskap.
Helsebiblioteket (www.helsebiblioteket.no) er en portal for
helsearbeidere med fri tilgang til retningslinjer, tidsskrifter og
databaser.
Kunnskapspyramiden (6 S-modellen) kan hjelpe helsearbeidere til å
forstå hvor de enkelt kan finne gyldig, forskningsbasert kunnskap.
Kunnskapsraffineriet McMaster PLUS identifiserer nye, viktige studier
og serverer disse som e-postvarsler eller gjennom en egen søkemotor.
Vårt forslag til rammeverk for kunnskapsbasert praksis, basert på erfaringer
fra Sykehuset Innlandet, beskriver et stort behov for kompetanseheving,
organisasjonsendring i eget foretak, bedre teknologi og verktøy for
kunnskapsstøtte.
Kompetanseheving er mulig blant annet gjennom nettkurset
www.kunnskapsbasertpraksis.no, arbeidsfiler for klinisk integrert
loering, loerebøker og ulike kurs.
Like viktig som forankring i toppledelse, strategidokumenter og budsjett
er lokale initiativ i sykehusene som involverer klinikere med faglig
engasjement ("ildsjeler) og mellomledere.
Arbeidet med å forbedre kunnskapsgrunnlaget i fagprosedyrer er
nybrottsarbeid som samler helseforetakene i et nasjonalt nettverk.
Målrettet og omfattende nasjonal og regional innsats er nødvendig for å
implementere kunnskapsbasert praksis i spesialisthelsetjenesten. ENGLISH: Evidence-based clinical practice (EBCP) combines application of current best
research evidence with clinical expertise and attention to patients' values and
preferences. Based on a collaborative project between the Norwegian Knowledge
Centre for the Health Services and Innlandet Hospital Trust we present
examples of existing systems and tools for EBCP and a framework for implementation
of EBCP in Norwegian hospitals.
Health personnel can access an increasing number of information
resources online. The resources noted below are among the best for
conveniently providing current best research evidence and guidelines.
- The Norwegian Electronic Health Library
(www.helsebiblioteket.no) is a web-portal for health personnel with
free access to EBCP- textbooks, guidelines, databases and 3000
journals in full-text.
- The Knowledge Pyramid (6 S model) conceptualizes where and
how to find pre-appraised research evidence and recommendations
to inform decisions in clinical practice.
- The knowledge refinery McMaster PLUS identifies new, relevant
and pre-appraised studies, available through a federated search in
the Knowledge Pyramid or as evidence feeds (e-mail alerts).
Four years of practical work with EBCP in a non-academic hospital trust
suggests optimal implementation of EBCP will require a change in culture
and organisational structure, increased competence, improved IT
infrastructure and better information resources at the point of care.
Increased competence in EBCP can be achieved through the website
www.kunnskapsbasertpraksis.no, textbooks, workshops and customized
library services in hospitals.
Appropriate bottom-up initiatives from frontline clinicians and their local
leaders, support from top leaders, strategic documents and allocation of
resources budgets can all facilitate EBCP.
Targeted and adequately powered national and regional efforts are
needed to increase the uptake of EBCP in Norwegian hospitals.
Publisher
Norwegian Knowledge Centre for the Health ServicesSeries
Rapport fra Kunnskapssenteret16/2011