Hvilke virkemidler i kampanjer er mest suksessrike for å få tobakksbrukere til å slutte?
Original version
Notat fra Kunnskapssenteret november 2011Abstract
NORSK: Helsedirektoratet skal ha ansvar for tobakkskampanjer i 2012. Hovedmål for kampanjene er å motivere til at flere slutter å røyke, samt å forebygge røykestart blant barn og unge. Kunnskapssenteret har i den anledning laget en hurtigoversikt for Helsedirektoratet om kunnskapsgrunnlaget for hvilke virkemidler som er mest suksessrike i tobakkskampanjer.
Ingen av de identifiserte systematiske oversiktene eller primærstudiene besvarer direkte de to problemstillingene som er gitt for dette oppdraget. Vi har imidlertid valgt å presentere hovedresultatene fra 10 publikasjoner fordi de kan si noe om effekter av røykesluttkampanjer i media og om effekter av forskjellige måter å utforme budskap på.
Hovedresultatene er at:
røykesluttkampanjer i massemedia kan være effektive for voksne og unge
kampanjer i massemedia for å fremme røykeslutt i befolkningen er ofte mindre effektive blant grupper med lavere sosioøkonomisk status
det er sprikende resultater vedrørende effekten av utforming av helsebudskap generelt, det er for eksempel ikke vist forskjell mellom effekter av negativ versus positiv formulering av budskap
budskap om røykeslutt som var rettet mot afroamerikanere med lav inntekt hadde trolig større effekt på vilje til å slutte å røyke enn standardbudskap
De resultater vi presenterer i denne rapporten er ikke basert på en systematisk gjennomgang av all tilgjengelig litteratur, og vi har heller ikke systematisk vurdert kvaliteten på det kunnskapsgrunnlaget vi presenterer.
Publisher
Norwegian Knowledge Centre for the Health ServicesSeries
Notat fra Kunnskapssenteret2011