• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Folkehelseinstituttet
  • Publikasjoner fra Kunnskapssenteret 2004 - 2015
  • Rapporter og andre publikasjoner fra Kunnskapssenteret
  • View Item
  •   Home
  • Folkehelseinstituttet
  • Publikasjoner fra Kunnskapssenteret 2004 - 2015
  • Rapporter og andre publikasjoner fra Kunnskapssenteret
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Prosedyrearbeid – meningsløst mangfold?

Eiring, Øystein; Pedersen, Monica Stolt; Borgen, Karin; Jamtvedt, Gro
Research report
Thumbnail
View/Open
Report (258.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2378567
Date
2010-02
Metadata
Show full item record
Collections
  • Rapporter og andre publikasjoner fra Kunnskapssenteret [695]
Original version
Notat fra Kunnskapssenteret 2010  
Abstract
NORSK: Bakgrunn

Fagprosedyrer skal være en støtte for helsepersonell i det daglige arbeidet og bidra til god og forutsigbar kvalitet av tjenesten. Antall fagprosedyrer i norske helseforetak og måten de blir produsert på, er ukjent.

Materiale og metode

Vi gjennomførte en spørreundersøkelse med 25 spørsmål om omfang, kvalitet og koordinering av fagprosedyrer, sommeren 2009. 29 av 30 helseforetak svarte på spørsmålene.

Resultater

Mer enn 4700 ansatte i norske helseforetak er involvert i utvikling og håndtering av fagprosedyrer. Det totale antallet fagprosedyrer er over 45 000. De fleste foretakene koordinerer ikke prosedyrearbeidet med andre helseforetak. To foretak formidler foretakets praksis over internett. 15 av de 29 foretakene oppgir at de systematisk kvalitetssikrer fagprosedyrene.

Fortolkning

Det foregår trolig mye dobbeltarbeid knyttet til utvikling av fagprosedyrer ved norske foretak. Prosedyrene blir i regelen ikke delt med andre fagfolk og med befolkningen. Kvaliteten er ofte uviss, og bør undersøkes nærmere.
 
ENGLISH: 1-page key messages

Background

High-quality clinical procedures and guidelines should support health professionals and contribute to high quality care and reduce practice variation. Methods and quality, as well as coordination and transparency of work concerning electronic, clinical procedures in Norwegian Health Trusts, is questioned.

Materials and methods

We conducted a survey consisting of 25 questions about the extent, quality and coordination of clinical procedures among 30 Norwegian Health Trusts.

Results

29 Health Trusts replied and the results showed that at least 4700 employees in the Trusts are involved in the development and maintenance of clinical procedures each year. The total number of clinical procedures is more than 45 000. Most health trusts do not collaborate or coordinate their work with others. Two Health Trusts publish their procedures on the internet and almost half do not systematically undertake a quality assessment of their procedures.

Discussion

A lot of duplication of work is probably done in the development and updating of clinical procedures in Norwegian Health Trusts. The procedures are normally not shared among Trusts or among the general population. The quality is often undetermined, and warrants further examination. The extensive work concerning clinical procedures is in urgent need of direction, structure and transparency.
 
Publisher
Norwegian Knowledge Centre for the Health Services
Series
Notat fra Kunnskapssenteret

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit