Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMeneses, Jose
dc.contributor.authorMunthe-Kaas, Heather Menzies
dc.contributor.authorNguyen, Lien
dc.contributor.authorBerg, Rigmor
dc.date.accessioned2017-06-28T10:39:23Z
dc.date.available2017-06-28T10:39:23Z
dc.date.created2017-04-07T13:50:34Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn978‐82‐8082‐807‐1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2447177
dc.description.abstractHovedbudskap Kunnskapssenteret for helsetjenesten i Folkehelseinstituttet ved Seksjon for velferdstjenester fikk i oppdrag av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet å utføre et systematisk litteratursøk med sortering av mulig relevante publikasjoner. Oppdraget var å identifisere systematiske oversikter om effekten av opplærings- og informasjonstiltak om vold og seksuelle overgrep for barn og unge. Metode En bibliotekar søkte i oktober 2016 i 11 samfunnsvitenskapelige og medisinske databaser etter relevant litteratur. To forskere gikk gjennom alle identifiserte referanser og vurderte relevans i forhold til inklusjonskriteriene. De inkluderte systematiske oversikter og ikke-systematiske oversikter som omhandlet effekten av opplærings- og informasjonstiltak om vold og seksuelle overgrep for barn og unge. Resultater Vi identifiserte totalt 4210 unike referanser. Av disse var det 18 som møtte inklusjonskriteriene: tre systematiske oversikter og 15 ikke-systematiske oversikter. De tre systematiske oversiktene inkluderte barn og unge i alderen 3-18 år. De fleste av barna kom fra høyinntektsland, særlig USA og Canada. Alle tiltakene var skolebaserte. Resultatene viste: • Alle de tre systematiske oversiktene fant at skolebaserte tiltak ga bedre resultater enn standard eller andre typer tjenester. • De systematiske oversiktene konkluderte med at tiltakene førte til: - økte kunnskaper om forebygging av seksuelle overgrep - bedre ferdigheter i å forebygge seksuelle overgrep - mer informerte holdninger om partnervold og konfliktløsning - forbedret egenbeskyttende atferd - økt avsløring av tidligere eller nåværende seksuelle overgrep Ingen av oversiktene fant resultater som tydet på at det var skadevirkninger av tiltakene, som angst eller frykt.
dc.description.abstractKey messages The Unit for Social Welfare Research at the Norwegian Knowledge Centre in the Norwegian Institute of Public Health was commis‐ sioned by the Norwegian Directorate for Children, Youth and Family Affairs to conduct a systematic literature search with subsequent categorization of relevant research. The commission was to identify systematic reviews about the effect of educational and informational interventions about violence and sexual abuse for children and youth. Methods In October 2016, a librarian carried out a literature search in 11 so‐ cial and medical scientific databases. Two researchers screened all references and assessed whether they met the inclusion criteria. They included systematic‐ and non‐systematic reviews about the ef‐ fect of educational and informational interventions on violence and sexual abuse for children and youth. Results We identified 4210 references. Among these, 18 studies met the in‐ clusion criteria: three systematic reviews and 15 non‐systematic re‐ views. The three systematic reviews included children and youth be‐ tween 3 and 18 years. Most of them were from high income coun‐ tries, in particular USA and Canada. All of the interventions were school‐based. The results were: • All three systematic reviews found that school‐based programs led to better results than standard or other types of services. • The systematic reviews concluded that the programs led to: ‐improved prevention‐related knowledge on sexual abuse ‐improved prevention‐related skills on sexual abuse ‐attitudes that were less accepting of violence in relationships and increased awareness of appropriate approaches to conflict resolution ‐improvements in protective behaviours ‐increadised closure of previous or current sexual abuse • None of the reviews found any evidence of adverse effects (harm), such as increased anxiety or fear among children.
dc.language.isonob
dc.publisherFolkehelseinstituttet, Avdeling for kunnskapsoppsummering i Kunnskapssenteret
dc.relation.urihttps://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/opplarings--og-informasjonstiltak-om-vold-og-seksuelle-overgrep-for-barn-og-unge-rapport-2017.pdf
dc.titleForskning om effekt av opplærings- og informasjonstiltak om vold og seksuelle overgrep for barn og unge: Systematisk litteratursøk med sortering
dc.title.alternativeResearch on the effect of educational and informational interventions on violence and child sexual abuse for children and youth: Systematic literature search
dc.typeResearch report
dc.source.pagenumber21
dc.identifier.cristin1464405
cristin.unitcode7502,7,2,8
cristin.unitcode7502,7,2,0
cristin.unitnameVelferdstjenester
cristin.unitnameKunnskapsoppsummering
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel