dc.contributor.author | Smedslund, Geir | |
dc.contributor.author | Giske, Liv | |
dc.contributor.author | Fleitscher, Hilde | |
dc.contributor.author | Brurberg, Kjetil Gundro | |
dc.date.accessioned | 2018-01-04T19:28:25Z | |
dc.date.available | 2018-01-04T19:28:25Z | |
dc.date.created | 2015-11-12T14:23:49Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-8121-985-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2475813 | |
dc.description.abstract | Det er ulike årsaker til at personer med førerkort ikke lenger er i stand til å kjøre bil. Det kan for eksempel skyldes hjerneslag, traumatisk hjerneskade, eller begynnende demens. For å vurdere om personer med mistenkt kognitiv svikt er i stand til å kjøre bil, er det behov for gode tester som kan kategorisere personer i tre grupper: (1) er ikke i stand til å kjøre bil, (2) er i stand til å kjøre bil, (3) bør henvises til mer omfattende vurderinger av kognitive evner. I denne rapporten har vi kartlagt hva som finnes av kognitive screeningtester for å vurdere funksjoner med betydning for bilkjøringsevne, og hvor gode testene er til å forutsi hvem som vil bestå en praktisk kjøretest eller hvem som vil oppleve en bilulykke de nærmeste årene etter screeningtesten. Vårt hovedbudskap er at: Vi har ikke funnet noen kognitive screeningtester som har god dokumentasjon på diagnostisk nøyaktighet for å forutsi prestasjon på praktiske kjøretester. Tester som kunne oppdage minst 65 prosent av farlige bilførere i alle studier var Montreal Cognitive Assessment (MoCa, oppdaget 70-85 %), klokketesten (oppdaget 65-71 %) og Trail-Making Test-B (oppdaget 70-77 %). Vi har i de fleste tilfeller liten eller svært liten tillit til resultatene. Det var stor variasjon i hvor gode testene var for å forutsi resultater på en praktisk kjøretest. Det er et stort behov for standardisering av utfallsmålene og testbatteriene i forskning om screeningtester for kjøreferdighet. Vi kan derfor ikke konkludere på spørsmålet om hvilke(n) test(er) som egner seg best for å vurdere om personer med mistenkt kognitiv svikt er egnet til å fortsette å kjøre bil. | |
dc.description.abstract | Screening tools for cognitive function and driving | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | Nasjonalt kunnskapssentere for helsetjenesten | |
dc.relation.ispartof | Rapport fra Kunnskapssenteret | |
dc.relation.ispartofseries | Rapport fra Kunnskapssenteret | |
dc.title | Screeningverktøy for kognitiv funksjon og bilkjøring. | |
dc.title.alternative | Screening tools for cognitive function and driving | |
dc.type | Research report | |
dc.description.version | publishedVersion | |
dc.source.pagenumber | 131 | |
dc.source.volume | 2015 | |
dc.source.issue | 21 | |
dc.identifier.cristin | 1288523 | |
cristin.unitcode | 7502,7,2,6 | |
cristin.unitname | Primærhelsetjenesten og fagprosedyrer | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |