Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSmedslund, Geir
dc.contributor.authorGiske, Liv
dc.contributor.authorFleitscher, Hilde
dc.contributor.authorBrurberg, Kjetil Gundro
dc.date.accessioned2018-01-04T19:28:25Z
dc.date.available2018-01-04T19:28:25Z
dc.date.created2015-11-12T14:23:49Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.isbn978-82-8121-985-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2475813
dc.description.abstractDet er ulike årsaker til at personer med førerkort ikke lenger er i stand til å kjøre bil. Det kan for eksempel skyldes hjerneslag, traumatisk hjerneskade, eller begynnende demens. For å vurdere om personer med mistenkt kognitiv svikt er i stand til å kjøre bil, er det behov for gode tester som kan kategorisere personer i tre grupper: (1) er ikke i stand til å kjøre bil, (2) er i stand til å kjøre bil, (3) bør henvises til mer omfattende vurderinger av kognitive evner. I denne rapporten har vi kartlagt hva som finnes av kognitive screeningtester for å vurdere funksjoner med betydning for bilkjøringsevne, og hvor gode testene er til å forutsi hvem som vil bestå en praktisk kjøretest eller hvem som vil oppleve en bilulykke de nærmeste årene etter screeningtesten. Vårt hovedbudskap er at: Vi har ikke funnet noen kognitive screeningtester som har god dokumentasjon på diagnostisk nøyaktighet for å forutsi prestasjon på praktiske kjøretester. Tester som kunne oppdage minst 65 prosent av farlige bilførere i alle studier var Montreal Cognitive Assessment (MoCa, oppdaget 70-85 %), klokketesten (oppdaget 65-71 %) og Trail-Making Test-B (oppdaget 70-77 %). Vi har i de fleste tilfeller liten eller svært liten tillit til resultatene. Det var stor variasjon i hvor gode testene var for å forutsi resultater på en praktisk kjøretest. Det er et stort behov for standardisering av utfallsmålene og testbatteriene i forskning om screeningtester for kjøreferdighet. Vi kan derfor ikke konkludere på spørsmålet om hvilke(n) test(er) som egner seg best for å vurdere om personer med mistenkt kognitiv svikt er egnet til å fortsette å kjøre bil.
dc.description.abstractScreening tools for cognitive function and driving
dc.language.isonob
dc.publisherNasjonalt kunnskapssentere for helsetjenesten
dc.relation.ispartofRapport fra Kunnskapssenteret
dc.relation.ispartofseriesRapport fra Kunnskapssenteret
dc.titleScreeningverktøy for kognitiv funksjon og bilkjøring.
dc.title.alternativeScreening tools for cognitive function and driving
dc.typeResearch report
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber131
dc.source.volume2015
dc.source.issue21
dc.identifier.cristin1288523
cristin.unitcode7502,7,2,6
cristin.unitnamePrimærhelsetjenesten og fagprosedyrer
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel