Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStrømme, Hilde
dc.contributor.authorMosdøl, Annhild
dc.contributor.authorNordheim, Lena Victoria
dc.contributor.authorVist, Gunn Elisabeth
dc.date.accessioned2018-01-17T15:46:27Z
dc.date.available2018-01-17T15:46:27Z
dc.date.created2015-01-08T14:13:01Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.isbn978-82-8121-915-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2478038
dc.description.abstractÅ stimulere til sunne levevaner er viktig i arbeidet med å forebygge sykdom og fremme helse. Denne systematiske oversikten undersøker om bruk av sosiale medier i helserettede kampanjer kan påvirke til sunne levevaner knyttet til ernæring, fysisk aktivitet, tobakk eller alkohol. Vi inkluderte syv studier. Det var svært mange ulike intervensjoner, og de fleste sammenligningene og utfallene ble målt kun av én liten studie. Studier som sammenlignet bruk av online sosiale nettverk med ingen informasjon eller informasjon gitt på annen måte, viste ingen eller kun små effekter på utfallsmålene endring i kunnskap, holdninger, subjektive normer, opplevd kontroll, intensjoner og atferd. Flere studier kombinerte online sosiale nettverk med andre tiltak, sammenlignet med ingen informasjonUtfallsmålene var endring i kunnskap, holdninger, atferd, matvaner, vekt, energi- og fettinntak, mestringsforventning og deling på sosiale medier. Én studie viste små effekter i favør av online sosiale nettverk i kombinasjon med andre tiltak på endring i kunnskap, holdninger og atferd knyttet til mattrygghet. Ellers var det ingen signifikante forskjeller. En studie som sammenlignet det å se motivasjonsvideoer med det å ikke se slike videoer viste liten eller ingen effekt på mestringsforventning og fysisk aktivitet. Vi fant ingen studier som sammelignet bruk av sosiale medier med bruk av tradisjonelle informasjonskanaler som aviser, TV og radio. Vi fant ingen relevante studier om tobakk eller alkohol. På grunn av at det kun var små studier og disse hadde svakheter i gjennomføringen har vi gjennomgående lav eller svært lav tillit til at effektestimatet ligger nær den sanne effekten. Det betyr ikke nødvendigvis at tiltaket er uten effekt, men vi kan ikke trekke klare konklusjoner om hvorvidt bruk av sosiale medier i kampanjer har effekt på levevaner.
dc.description.abstractEffects of using social media in health awareness campaigns to promote healthy lifestyle habits
dc.language.isomis
dc.publisherNasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten
dc.relation.ispartofRapport fra Kunnskapssenteret
dc.relation.ispartofseriesRapport fra Kunnskapssenteret
dc.subjectHelsefremmend arbeid
dc.subjectHealth Promotion
dc.subjectSosiale medier
dc.subjectSocial media
dc.titleEffekt av å benytte sosiale medier i kampanjer for å fremme sunne levevaner
dc.title.alternativeEffects of using social media in health awareness campaigns to promote healthy lifestyle habits
dc.typeResearch report
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber92
dc.source.issue26
dc.identifier.cristin1193202
cristin.unitcode7502,7,2,6
cristin.unitcode7502,7,2,2
cristin.unitnamePrimærhelsetjenesten og fagprosedyrer
cristin.unitnameForebyggende, helsefremmende og organisatoriske tiltak
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel