Rusreformen - noen grunnlagsdata om organisering og finansiering
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/275933Utgivelsesdato
2004Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
SIRUS-rapport. 62 p. Sirus, 2004Sammendrag
Hovedvekten i rapporten er lagt på å undersøke hvordan behandlingen forrusmiddelmisbrukere er organisert ogfinansiert etter at de regionalehelseforetakene (RHF) overtok det tidligere fylkeskommunale ansvaret forrusbehandlingsfeltet 01.01.04. Rapporten er ikke en evaluering avrusreformen, men vil kunne gi viktige grunnlagsdata til slikt bruk.Gjennomgang av innsamlede data viser enkelte regionale forskjeller iorganiseringen av de 32 offentlige og42 private rusbehandlingstiltak somer omfattet av reformen. Helse Midt-Norge RHF er det eneste av deregionale foretakene som har opprettet et eget helseforetak (HF) forrusbehandling (Rusbehandling Midt-Norge HF). Hos de øvrige ertiltakene stort sett organisert under dehelseforetak de geografisk tilhører.Relevante dokument i saken viser atde samme argument som er brukt avenkelte RHFmotopprettelse av egetrusforetak er brukt av Helse Midt-Norgeforen slik opprettelse.Fylkeskommunene hadde to hovedtyperavtaler med private tiltak; avtaleom oppkjøp av et gitt antall plasser ogavtale om driftstilskudd. Etterovertakelsen har RHF'ene trådt inn i fylkeskommunenes del av avtalene,men de har opptrådt ulikt i forholdtil forlengelse/fornyelse av disse.Helse Øst RHF har eksempelvis sagtopp alle løpende avtaler med deprivate, for så å legge ut et tilsvarende behandlingsomfang for offentliganbud. Dette har vakt diskusjon fordi næringsministeren midlertidigunntok feltet fra anskaffelsesregelverket som gjelder i det offentlige.Samlet sett har RHF'ene fått overført 1,423 milliarder kroner tilrusbehandling i 2004. Fordelingen mellom de fem regionene medfører atHelse Øst får 417 per capita mens eksempelvis Helse Midt-Norge får 182kroner per capita. Dersom Hagen-utvalgets innstilling hadde blitt lagt tilgrunn for fordelingen, viser våreberegninger at dette ville medførtvesentlige forskyvninger mellom regionene. Helse Øst og Helse Sør måtteda ha gitt fra seg midler til de øvrige regionene. Midlene som ble overførttil de regionale helseforetakene som følge av rusreformen var ikkeøremerkede, men med enkelte unntakser det ut til at RHF'ene haroverført tilsvarende beløp til behandlingstiltakene. Helse Vest har This report gives an account of a study of the restructured organization and funding of alcohol and drug abuse treatment after responsibility for their provision was transferred from the county authorities to five Regional Health Authorities (RHF), on January 1, 2004. The report does not evaluate the reform, but it does present key data that subsequent evaluations may find useful.
A review of the assembled data show certain regional differences in approach to the organization of the 32 public and 42 private treatment centres covered by the reform. Only Helse Midt-Norge RHF (the CentralNorway Regional Health Authority) has set up a dedicated Health Authority (HF) for alcohol and drug abuse treatment. The other four incorporate the services under the local Health Authorities covering somatic and psychiatric specialised health services. Relevant documents show that certain Regional Health Authorities that opposed to set up a dedicated Health Authority for alcohol and drug abuse treatment used the same arguments that the Central Norway Regional Health Authority used in favour of it.
The county authorities had basically two types of contracts with privatetreatment centres:1) a purchase agreement for a specified number of places, and2) an operating grant agreement.The reform means that the Regional Health Authorities have taken over the role of the county authorities regarding these contracts, though they are not necessarily consistent regarding contract extensions and/ or renewals. For instance, Helse Øst RHF (Eastern Norway Regional Health Authority) has terminated all current contracts with private treatment centres, and invited tenders for the same standard and volume of services. This has been debated because the Minister of Trade and Industry had temporarily given an exception to this area from procurement regulations for public entities.
A total of NOK 1.423 billion was allocated to the Regional Health Authorities for alcohol and drug treatment in 2004. The allocation formula gave NOK 417 per capita for Helse Øst RHF and NOK 182 for Helse Midt-Norge. Our estimates show that had the formula recommended by the Hagen Commission been adopted, allocations would have looked quite different, with Helse Øst and Helse Sør (Southern Norway Regional Health Authority) conceding funds to the other regions. The money
Beskrivelse
-