• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Folkehelseinstituttet
  • Publikasjoner fra SIRUS 2001 - 2015
  • Publikasjoner fra Cristin - SIRUS
  • View Item
  •   Home
  • Folkehelseinstituttet
  • Publikasjoner fra SIRUS 2001 - 2015
  • Publikasjoner fra Cristin - SIRUS
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Innføringen av røykfrie serveringssteder i Norge. Konsekvenser for omsetning,besøksfrekvens, trivsel og etterlevelse. Evalueringen av det offentlige tobakksforebyggende arbeidet i Norge 2003-2007 - rapport 7 fra HEMIL/SIRUS

Lund, Karl Erik
Research report
Thumbnail
View/Open
sirusskrifter1.06.pdf (5.118Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/275967
Date
2006
Metadata
Show full item record
Collections
  • Publikasjoner fra Cristin - SIRUS [202]
  • Rapporter og andre publikasjoner fra SIRUS [141]
Original version
SIRUS skrifter. 121 p. SIRUS, 2006  
Abstract
1.1 Bakgrunn

Etter 16 års unntak fra § 6 i Lov om vern mot tobakksskader – den såkalte

Røykeloven – ble røykfrihet innført på alle serveringssteder fra 1. juni 2004. Den

tidligere forskriften om røykeforbudssoner i barer, puber, kafeer og restauranter, ble

dermed avløst av et absolutt røykeforbud innendørs. Myndighetenes viktigste

begrunnelse for å oppheve unntaket, var å sikre ansatte i serveringsbransjen den

samme beskyttelse mot passiv røyking som andre arbeidstakere hadde hatt siden

tobakksskadelovens § 6 ble iverksatt i 1988. Det ble videre vist til at

serveringssteder, diskoteker og lignende var en viktig rekrutteringsarena for røyking

blant ungdom. Det ble også lagt vekt på at mange personer med astma og allergier

ikke kunne oppholde seg på serveringssteder pga. de plagene de ble påført av

røykfull inneluft. Endelig ble det framhevet at forskriften med røykeforbudssoner

var vanskelig å etterleve for bransjen.

Ønsket om evaluering av lovendringen ble framsatt under behandlingen av saken i

Stortingets Helse- og sosialkomité og gjentatt under den påfølgende

Stortingsdebatten. Begrunnelsen var at lovendringen var kontroversiell, at det var

tvil knyttet til de økonomiske konsekvensene for serveringsbransjen og usikkerhet

forbundet med publikums etterlevelse og trivsel. Evalueringen skulle foreligge

seinest etter tre år. Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS) fikk anbudet om

å forestå evalueringen som et ledd i en bredere evaluering av det statlige

tobakksforebyggende arbeidet i Norge.
Description
-

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit