Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHorverak, Øyvind
dc.date.accessioned2015-01-29T12:51:16Z
dc.date.accessioned2015-02-11T19:26:14Z
dc.date.available2015-01-29T12:51:16Z
dc.date.available2015-02-11T19:26:14Z
dc.date.issued2002
dc.identifier.citationSIRUS-rapport. 85 p. Statens institutt for rusmiddelforskning, 2002
dc.identifier.isbn82-7171-236-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/275982
dc.description-
dc.description.abstractI denne rapporten har vi sett på noen av de følger innføringen av selvbetjening i Vinmonopolets butikker har hatt. De følger vi har sett på kan deles i tre områder. For det første har vi sett på konsekvensene for salget, spesielt har vi vært opptatt av om innføringen av selvbetjening har ført til at salget har steget. For det andre har vi sett på hvilke konsekvenser in nføring av selvbetjening har hatt for kundenes holdninger, særlig har vi vært opptatt av om kundene er mer positive til Vinmonopolet etter at butikken ble selvbetjent. Og for det tredje har vi sett på hvordan de ansattes arbeidsvilkår har blitt påvirket av innføringen av selvbetjening, spesielt har vi sett på om de ansatte er fornøyde med endringen. For å svare på det første spørsmålet, har vi s ammenligne t salget i butikker som er stort sett like , bortsett fra at de n ene fikk innført selvbetjening, mens de n andre forble betjent. I samarbeid med Vinmonopolet fastsatte vi hvilke butikker som skulle inngå i undersøkelsen, og både kontroll - og eksperimentbutikkene var godt tilpasset vårt formål. På bakgrunn av oppgaver over salget i butikkene på månedsbasis i p erioden januar 1995 til desember 2001, og ved hjelp av en regresjonsmodell, beregnet vi hvilke følger innføringen av selvbetjening hadde for salget av øl, bordvin og brennevin i butikkene. Vi fant at innføringen av selvbetjening førte til økt salg av alle disse varer. Økningen var størst for øl, og minst for brennevin. Regnet i ren alkohol, ble økningen beregnet til i gjennomsnitt 12 prosent. Dette er en ren nettovirkning, hvor vi har korrigert for økt kundetilstrømning til de selvbetjente butikkene. Result atene stemmer godt overens med de resultater Ole - Jørgen Skog fant da han analyserte virkningene av at Systembolaget i Sverige gjorde et forsøk med selvbetjente butikker først på 1990 - tallet. Det synes som om økningen først og fremst arter seg ved at kunde ne handler noe mer pr gang. Årsaken til dette kan være, slik Skog hevder, at siden Vinmonopolets varer er såpass dyre, eksisterer det et latent trykk til å handle mer, og dette trykket lar seg lettere utløse ved s elvbetjening . Folk foretar lettere en del s pontane innkjøp på sin vandring langs hylleradene, enn det de ville gjort om de hadde handlet over disk. Ved at kundene blir direkte eksponert for hele Vinmonopolets utvalg, og ikke bare lærer det å kjenne gjennom prislisten, fristes en til å foreta kjøp s om ikke va
dc.language.isonor
dc.relation.urihttp://www.sirus.no/filestore/Import_vedlegg/sirusrap.2.02.pdf
dc.titleSelvbetjente vinmonopolutsalg. En evaluering
dc.typeResearch report
dc.date.updated2015-01-29T12:51:16Z
dc.identifier.cristin1061031


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel