Kommunenes forvaltning av alkoholloven 2010. Nettrapport
Original version
24 p. Statens institutt for rusmiddelforskning, 2010Abstract
ndersøkelsen viser at kommunene bruker sin frihet til å utforme sin egen alkoholpolitikk. I 60 kommuner gjelder lovens maksimaltid til kl. 03.00, i overkant av 40 stenger en halvtime tidligere, mens rundt 200 kommuner stanser skjenkingen kl 02.00. De resterende kommunene stenger tidligere.
SalgstiderSIRUS kan i årets rapport presentere bedre opplysninger om salgs- og skjenketider enn tidligere. I motsetning til for skjenketider har nesten alle kommuner utvidet salgstiden for øl til lovens maksimaltid, som er til kl 20.00 på hverdager og til kl. 18.00 på dager før søndager.
Kontroll3 av 4 kommuner bruker et privat selskap til å gjennomføre kontrollen med salgs- og skjenkebevillingene. I de største byene utføres det stort sett tilstrekkelig antall kontroller i forhold til hva loven krever.
Overtredelser vs. inndragelserAntallet avdekkede overtredelser knyttet til salgsbevillinger var omtrent det samme i 2009 som i de siste tre årene, mens overtredelser knyttet til skjenkebevillinger har økt. Samtidig rapporterte kommunene om færre inndragelser enn i de foregående år, både av salgs- og skjenkebevillinger.
Det at antall skjenkeovertredelser har økt, mens antall inndragelser har gått ned er noe vi har sett de siste to årene. Det er imidlertid for tidlig å si om dette er en varig tendens.
Antall salgs- og skjenkebevillingerAntall skjenkebevillinger i Norge har blitt tredoblet på 30 år. En stadig økende andel av disse gir anledning til å servere brennevin, og i 2009 var den på 83 prosent. De kommunale salgsbevillingene er redusert i samme periode, mens antallet vinmonopolutsalg har økt.
Ordningen med kommunalt drevne ølmonopol ser i praksis ut til å ha bli avviklet. I 2009 var det bare Hareid kommune som hadde det, og etter sigende avvikles dette i løpet av 2010.
Description
-