Trafikkulykker og alkohol i Malawi
Abstract
Oppsummering:
Målet med studien var å undersøke omfang av alkoholpåvirkning blant trafikanter som ble skadet i trafikkulykker i Malawis hovedstad Lilongwe og å registrere ulykkeomstendigheter. Dette er den første studien som har samlet inn slik data. Et langsiktig mål er å bidra til å realisere bærekraftsmål 3.6, å halvere antall dødsfall og skader i verden forårsaket av trafikkulykker. I en tre-måneders periode i 2019 ble pasienter skadd i trafikkulykker og innlagt ved akuttmottaket på Kamuzu Central Hospital spurt om å delta i denne studien, som var frivillig og anonym. Totalt deltok 1251 pasienter i studien, og 25 % testet positivt på alkohol, eller rapportert alkoholbruk før ulykken. Det ble oftest påvist alkohol hos menn og hos pasienter skadet i ulykker på kvelden og natten. Blant skadde syklister hadde 19 % brukt alkohol, blant førere av busser og lastebiler 21 %, blant motorsyklister og bilførere 24 %, og blant skadde fotgjengere 42 %. Ved tilbakeberegning fant vi at ca. 15 % av de skadde motorførerne hadde alkohol i blodet over straffegrensen på 0,8 promille på ulykkestidspunktet. Andelen av trafikkskadde pasienter med alkohol som medvirkende årsak var høyere enn forventet. Dataene fra studien kan brukes av myndighetene i Malawi til forebyggende arbeid for trafikksikkerhet og til å utarbeide kunnskapsbaserte politiske prioriteringer. Flere konkrete tiltak foreslås for å redusere antallet skader.