Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAbel, Marianne Hope
dc.contributor.authorTotland, Torunn Holm
dc.contributor.authorGulseth, Hanne Løvdal
dc.date.accessioned2021-12-08T07:15:16Z
dc.date.available2021-12-08T07:15:16Z
dc.date.created2021-12-06T11:30:28Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-82-8406-205-1
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2833248
dc.description.abstractGrensehandel defineres som handel i utlandet på dagsturer uten overnatting. Internetthandel omfatter nordmenns handel på nett i utenlandske nettbutikker. FHI har vurdert ulike kilder til informasjon om grensehandel og internetthandel og konkluderer med at det ikke er mulig å gi rimelig gode estimater av mengden handel av sjokolade/godteri og alkoholfrie drikkevarer i vekt og volum basert på eksisterende datakilder. Estimater basert på fortynningseffekt eller «underhandel» i grensestrøk i norsk dagligvare og kiosk, bensin og service (Nielsen data) vil kunne være beheftet med store feilkilder. Man kan for eksempel ikke forvente at konsumet av varene er likt i grensestrøk som ellers i landet da tilgang på disse varene til lavere pris kan forventes å gi økt konsum. Endringer i salg i norsk dagligvare og kiosk, bensin og service det siste året som følge av koronaepidemien kan også ha mange ulike årsaker i tillegg til reduksjon i grensehandel og vil heller ikke kunne gi et godt estimat. FHI har derfor besluttet å pilotere en spørreundersøkelse om grensehandel og internetthandel fra utlandet som del av en større, landsrepresentativ webundersøkelse om helse, trivsel og levevaner. I Den nasjonale folkehelseundersøkelsen ble et tilfeldig utvalg av voksne i Norge (alder 18 år +, n=23 219) den 21. oktober 2020 invitert til å delta i en webundersøkelse fra FHI. Ved svarfristen, den 4. november, hadde 8852 personer (38,1%) besvart undersøkelsen som også inneholdt spørsmål om grensehandel og internetthandel fra utlandet. I løpet av de siste 30 dagene hadde 2,4 % av voksne i alderen 18 år og eldre (95 % KI: 2,0-2,8, n=211) vært på dagstur til utlandet. Gjennomsnittlig hadde de handlet 1,75 kg sjokolade/godteri og 20 liter brus/mineralvann/leskedrikk/energidrikk per dagstur. I løpet av de siste 3 månedene hadde 1,3 % (95 % KI: 1,0-1,7 %, n=99) handlet sjokolade/godteri og/eller brus/mineralvann, leskedrikk eller energidrikk i utenlandske nettbutikker, og gjennomsnittlig handel var på 2,4 kg sjokolade/godteri og 8 liter drikke per gang man handlet godteri og/eller alkoholfri drikke. Grensehandelen var betydelig redusert i perioden undersøkelsen dekket sammenlignet med et «normalår». Tall fra SSBs kvartalsvise grensehandelsundersøkelse viser at nordmenn i 2019 i snitt var på 796 000 dagsturer til utlandet i måneden (ssb.no/grensehandel), mens resultatene fra Den nasjonale folkehelseundersøkelsen ga et estimat på 193 000 dagsturer i oktober 2020. Dersom man kan anta at gjennomsnittlig mengde sukkervarer og alkoholfrie drikkevarer per dagstur i Den nasjonale folkehelseundersøkelsen er representative for dagsturer i et «normalår» kan man, basert på antall dagsturer i 2019 (fra SSB), grovt anslå at grensehandel i et normalår i snitt utgjør cirka 1,5 kg sjokolade/godteri, 11 liter sukkerholdig drikke og 12 liter sukkerfri drikke per voksne nordmann per år. Dette tilsvarer da om lag 15 % av den totale mengden nordmenn kjøper av sjokolade/godteri og 20 % av brus/mineralvann/leskedrikk/energidrikk. Det er besluttet at Den nasjonale folkehelseundersøkelsen etableres som en fast årlig undersøkelse, og undersøkelsen kan blant annet brukes til å monitorere grensehandel og internetthandel fra utlandet av sukkervarer og alkoholfrie drikkevarer. Ideelt sett bør data samles inn flere ganger i året for å fange opp sesongvariasjon, og dette skal vurderes. Å monitorere denne handelen er kanskje ekstra aktuelt nå som sukkeravgiften på sjokolade og godteri fjernes og det blir reduserte og differensierte avgifter på alkoholfrie drikkevarer i Norge med mål om å redusere grensehandel. Med jevnlig monitorering kan effekten av ulike tiltak evalueres. I tillegg vil dataene brukes til å få et bedre estimat på det totale sukkerinntaket i Norge.no
dc.description.abstractExecutive Summary (English) Cross-border shopping is defined as shopping abroad on day trips with no over-night stay. Internet shopping includes online shopping from stores in a foreign country. The Norwegian Institute of Public Health (NIPH) has assessed various sources of information about cross-border shopping and internet shopping and concludes that it is not possible to provide reasonably good estimates of the amount of chocolate/candy and non-alcoholic beverages in weight and volume that is bought based on existing data sources. Estimates based on dilution effect or "under-shopping" in border areas in Norwegian grocery stores and kiosk, petrol stations and service (Nielsen data) may be subject to major sources of bias. For example, it cannot be expected that consumption of the goods is similar in border areas as elsewhere in the country, as access to these goods at lower prices can be expected to result in increased consumption. Changes in sales in Norwegian stores in the past year as a result of the corona epidemic may reflect reduction in cross-border shopping, but it may also have many different causes in addition and will therefore not give a good estimate. NIPH has therefore decided to pilot a survey on cross-border shopping and internet shopping from abroad as part of a larger, country-representative web survey on health, well-being and lifestyle. In the National Public Health Survey, a random sample of adults in Norway (age 18 years +, n=23 219) on 21 October 2020 was invited to participate in a web survey from NIPH. At the deadline for response, on 4 November, 8852 people (38.1%) had answered the survey which included questions about cross-border shopping and internet shopping from abroad. In the last 30 days, 2.4% of adults aged 18 years and older (95% CI: 2.0-2.8, n=211) reported that they had been on a day trip abroad. On average, they had bought 1.75 kg of chocolate/candy and 20 litres of soft drinks/mineral water/soft drinks/energy drinks per day trip. During the last 3 months, 1.3% (95% CI: 1.0-1.7%, n=99) had bought chocolate/candy and/or soft drinks/mineral water or energy drinks in foreign online stores, and the average buy was 2.4 kg of chocolate/candy and 8 litres of beverages per time one bought candy and/or non-alcoholic beverages. Cross-border shopping was significantly reduced in the period covered by the survey compared to a "normal year". Figures from Statistics Norway's quarterly cross-border shopping survey show that Norwegians made an average of 796 000 day trips abroad per month in 2019 (ssb.no/grensehandel), while the results of the National Public Health Survey gave an estimate of 193 000 day trips in October 2020. If one can assume that the average amount of sugar and non-alcoholic beverages per day trip in the National Public Health Survey is representative of day trips in a "normal year", one can, based on the number of day trips in 2019 (from Statistics Norway), roughly estimate that cross-border shopping in a normal year. Using this method one can roughly estimate that cross border shopping on average amounts to about 1.5 kg of chocolate/candy, 11 litres of sugary beverages and 12 litres of sugar-free drinks per adult Norwegian per year. This corresponds to about 15 % of the total amount Norwegians buy of chocolate/candy and 20 % of soft drinks/mineral water/soft drinks/energy drinks. It has been decided that the National Public Health Survey will be established as a regular annual survey, and the survey can be used, among other things, to monitor cross-border shopping and internet shopping from abroad of sugary goods and non-alcoholic beverages. Ideally, data should be collected several times a year to capture seasonal variation, and this should be considered. Monitoring this shopping may be particularly relevant now that the sugar tax on chocolate and candy is removed in Norway and there are reduced and differentiated taxes on non-alcoholic beverages introduced with the aim of reducing cross-border shopping. With regular monitoring, the effect of various measures can be evaluated. In addition, the data will be used to get a better estimate of the total sugar intake in Norway.en
dc.language.isonob
dc.publisherFolkehelseinstituttet, Område for psykisk og fysisk helse, Avdeling for kroniske sykdommer og aldring
dc.relation.urihttps://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2021/notat-om-grensehandel-og-internetthandel-2020.pdf
dc.titleNordmenns handel av sjokolade, godteri og alkoholfrie drikkevarer i utlandet – En kartlegging av relevante kilder til nformasjon om grensehandel og internetthandel fra utlandet, samt resultater fra en landsdekkende spørreundersøkelse i oktober 2020
dc.typeResearch report
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber30
dc.identifier.cristin1964997
dc.subject.keywordCross-border shoppingen
dc.subject.keywordBorder tradeen
dc.subject.keywordShoppingen
dc.subject.keywordConfectioneryen
dc.subject.keywordInternet commerceen
dc.subject.keywordNon-alcoholic beveragesen
dc.subject.keywordPublic health surveyen
dc.subject.keywordNorwayen
dc.subject.keywordGrensehandelno
dc.subject.keywordInternetthandelno
dc.subject.keywordSukkervarerno
dc.subject.keywordAlkoholfrie drikkevarerno
dc.subject.keywordFolkehelseundersøkelsenno
dc.subject.keywordNorgeno
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel