Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLangøien, Lars Jørun
dc.contributor.authorNguyen, Hong Lien
dc.contributor.authorBerg, Rigmor
dc.date.accessioned2022-02-11T07:45:29Z
dc.date.available2022-02-11T07:45:29Z
dc.date.created2022-02-09T10:58:40Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.isbn978-82-8406-111-5
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2978360
dc.description.abstractHovedbudskap Vi utførte på oppdrag fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) en systematisk kartleggingsoversikt. Den sammenfattet studier om undervisningsstrategier for andrespråksopplæring av voksne innvandrere. Vi utførte et svært omfattende søk, og vurderte ca. 1100 studier i fulltekst. Vi inkluderte 66 studier, med totalt ca. 79 000 deltakere i studiene (77 060 deltakere er fra én svensk registerbasert studie). Det var flest kvalitative studier, men vi inkluderte også 12 kontrollerte studier. Tre fjerdedeler av studiene er publisert det siste tiåret. Majoriteten av studiene er fra Europa, inkludert 21 studier fra Skandinavia. De inkluderte studiene omtalte svært mange ulike tiltak og metoder for andrespråksopplæring. Hovedtrekkene på tvers av studiene er: • Teknologiske hjelpemidler i språkundervisningen oppleves som nyttige. • Språkopplæring på arbeidsplass og gjennom praksis oppleves som verdifullt. • Bruken av historiefortelling, drama og rollespill kan gjøre deltakerne mer komfortable med å snakke målspråket. • Pengebonuser ser ikke ut til å bedre innvandreres språktilegnelse. • Tilpasninger i språkopplæringen kan bedre mulighetene for språklæring. Det fins mange kvalitative studier om språkopplæring for innvandrere. Men det fins begrenset dokumentasjon om hvilke språkopplæringmetoder som er effektive. Det er behov for flere studier om effekten av tiltak og undervisningmetoder for voksne innvandrere.
dc.description.abstractKey messages We were commissioned by the Directorate of Integration and Diversity (IMDi) to conduct a systematic scoping review. The review summarizes studies on teaching strategies for second language training of adult immigrants. We conducted a comprehensive search and screened about 1100 studies in full-text. We included 66 studies, with about 79,000 participant (77,060 of the participants are from one registrybased study from Sweden). Most of the studies were qualitative, but we included 12 controlled studies. Three quarters of the studies were published in the last decade. The majority of the studies are from Europe, including 21 studies from Scandinavia. The included studies address many different interventions and methods for second language training of adult immigrants. The key findings across the studies are: • Technological/digital language training tools are perceived as beneficial. • Workplace- and service-related language training is considered valuable. • The use of storytelling, drama and roleplay may make the participants more comfortable using the target language. • Economic incentives (performance bonuses) does not seem to further participants’ language acquisition. • Adaptation of language training can enhance the possibilities for language learning and acquisition. There is a vast number of qualitative studies on language training of adult immigrants. However, there is limited documentation on which methods of language training are effective for immigrants. There is a need for more studies on the effect of interventions and teaching methods for immigrants.
dc.language.isonob
dc.publisherFolkehelseinstituttet, Område for helsetjenester
dc.relation.urihttps://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2020/metoder-for-andrespraksopplaring-av-voksne-innvandrere-rapport-2020.pdf
dc.subject.meshRefugees
dc.subject.meshEmigrants and Immigrants
dc.subject.meshLanguage
dc.subject.meshLearning
dc.subject.meshFlyktninger
dc.subject.meshSystematic Reviews as Topic
dc.subject.meshImmigranter og emigranter
dc.subject.meshInnvandrere
dc.subject.meshUtlendinger
dc.subject.meshSpråk
dc.subject.meshLæring
dc.subject.meshSystematiske oversikter
dc.titleMetoder for andrespråksopplæring av voksne innvandrere: en systematisk kartleggingsoversik
dc.title.alternativeMethods for second language training of adult immigrants: a systematic scoping review
dc.typeResearch report
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber81
dc.identifier.cristin1999413
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel