Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSunde, Dina Helene
dc.contributor.authorLarsen, Linda Paarup Neigaard
dc.contributor.authorHelland, Maren Sand
dc.date.accessioned2022-02-22T07:01:02Z
dc.date.available2022-02-22T07:01:02Z
dc.date.created2022-02-21T15:20:45Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationBarn. 2021, (4), 45-60.
dc.identifier.issn0800-1669
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2980651
dc.description.abstractBarn anerkjennes i økende grad som kompetente og meningsbærende aktører med rett til å bli hørt. Studiens formål var å identifisere mønstre for barns meninger om konkrete aspekter ved egen livssituasjon etter foreldres samlivsbrudd, samt å belyse i hvilken grad kjennetegn ved barnet, familien og foreldrekonflikt predikerer hvorvidt barna har dannet seg klare meninger om disse aspektene. Problemstillingene undersøkes med prinsipal komponentanalyse og regresjonsanalyser benyttet på selv-rapport-data fra 503 barn (7–15 år) som deltar i FamilieForSK-studien. Resultatene viser at barn generelt har klare meninger om mange aspekter ved egen livssituasjon etter foreldres samlivsbrudd. Temaer som kontinuitet og åpenhet fremstår som mest betydningsfulle. Barnas opplevelse av foreldrekonflikt hang i liten grad sammen med om barna hadde klare meninger om egen livssituasjon etter foreldres samlivsbrudd. Alder og andre egenskaper ved barnet og familien syntes å ha større betydning.
dc.language.isonob
dc.titleBarns stemme ved samlivsbrudd: En kvantitativ studie av barns meninger om egen livssituasjon etter samlivsbrudd
dc.typePeer reviewed
dc.typeJournal article
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber45-60
dc.source.journalBarn
dc.source.issue4
dc.identifier.doi10.5324/barn.v39i4.3764
dc.identifier.cristin2004195
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel