Show simple item record

dc.contributor.authorHolmboe, Olaf
dc.contributor.authorSjetne, Ingeborg Strømseng
dc.date.accessioned2022-07-06T06:09:48Z
dc.date.available2022-07-06T06:09:48Z
dc.date.created2022-07-04T09:48:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3002993
dc.description.abstractHovedbudskap Spørreundersøkelser som måler pasienters erfaringer er akseptert som ett av flere gyldige perspektiv for å beskrive kvalitet i helsetjenestene. Erfaringene til pasienter som har vært innlagt på somatiske avdelinger i Norge har vært målt en rekke ganger tidligere, seinest i 2020. Helse- og omsorgsdepartementet har gitt Folkehelseinstituttet i oppdrag å gjennomføre fem årlige målinger blant somatiske døgnpasienter, og undersøkelsen fra 2021 er den tredje i rekka. Pasienter som var skrevet ut i perioden 1.august til 31. oktober 2021 ble invitert til å delta. Svarerandelen for landet som helhet var 60 %. Det ble laget ni indikatorer som beskriver ulike sider ved sykehusoppholdet, basert på svarene fra grupper av enkeltspørsmål. Indikatorskårene var på en skala fra 0 til 100, hvor 100 er best. • Pleiepersonalet (7 spørsmål) • Legene (7 spørsmål) • Informasjon (3 spørsmål) • Organisering (4 spørsmål) • Pårørende (2 spørsmål) • Standard (6 spørsmål) • Utskrivning (2 spørsmål) • Samhandling (2 spørsmål) • Ventetid (1 spørsmål) Indikatoren med den høyeste skåren på nasjonalt nivå er Pleiepersonalet (75 poeng), tett fulgt av Legene (74 poeng) og Informasjon (72 poeng). Pasientenes svar har gitt Samhandling og Utskrivning den laveste skåren (60 poeng). Hvordan indikatorene skårer i forhold til hverandre på nasjonalt nivå i denne undersøkelsen er svært lik rekkefølgen fra tidligere undersøkelser. Det ble også regnet ut en skår for pasientopplevd pasientsikkerhet hvor pasientene generelt gir gode tilbakemeldinger. På nasjonalt nivå er skåren 86 av 100 oppnåelige poeng. På nasjonalt nivå er det lite endringer i løpet av året som er gått siden siste måling. Forskjellen er statistisk signifikant bare på Standard, som svarerne i 2021 beskrev som dårligere. På RHF-nivå er forskjellene i skår ikke store. Pasientene fra Helse Midt-Norge RHF har gitt skårer som er statistisk signifikant høyere enn gjennomsnittet for RHF-ene på tre av de ni indikatorene. Forskjellen på høyeste og laveste skår blant sykehusene var minst på indikatorene Legene og Informasjon og størst på det ene spørsmålet om ventetid. Resultatene varierer mellom pasientgrupper. Det er alderen og hvordan svarerne vurderer egen helsestatus som statistisk sett har størst betydning for hvordan de beskriver erfaringene sine. Denne undersøkelsen tyder på at de fleste pasientene har ganske gode erfaringer fra sykehusoppholdet, men samtidig at det er forskjeller i tilbudet til pasientene.
dc.language.isonob
dc.publisherFolkehelseinstituttet, Område for helsetjenester
dc.relation.ispartofPasOpp-rapport
dc.relation.ispartofseriesPasOpp-rapport
dc.relation.urihttps://www.fhi.no/contentassets/da22505a1390485fa361cfa4e5ec7d9d/nasjonale-resultater.pdf
dc.subject.meshPatient Satisfaction
dc.subject.meshPatient Reported Outcomes Measures
dc.subject.meshInpatients
dc.subject.meshPREMS
dc.subject.meshQuality of Health Care
dc.subject.meshHospitals
dc.subject.meshSurveys and Questionnaires
dc.subject.meshHealth Care Surveys
dc.subject.meshNorway
dc.subject.meshPasienttilfredsstillelse
dc.subject.meshSykehuspasienter
dc.subject.meshHelsetjenesteundersøkelser
dc.subject.meshNorge
dc.titlePasienters erfaringer med norske sykehus i 2021. Nasjonale resultater
dc.title.alternativeInpatients' experiences with Norwegian hospitals in 2021. National results
dc.typeResearch report
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber36
dc.source.issue2022:651
dc.identifier.cristin2036956
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record