Show simple item record

dc.contributor.authorBjerk, Maria
dc.contributor.authorLangøien, Lars Jørun
dc.date.accessioned2022-12-14T09:43:59Z
dc.date.available2022-12-14T09:43:59Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3037630
dc.description.abstractHovedbudskap Den systematiske oversikten vurderte akademiske/ skolestøttende tiltak utenfor skolen, for barn i alderen 5-13 år som sto i fare for å mislykkes i eller falle ut av skoleløpet. Oversikten identifiserer vanlige praksis-, prosess- og implementeringselementer, samt kombinasjonene av disse, i slike tiltak. Resultatene viser at: Vanlige praksiselementer er leksestøtte, trening i positiv foreldreinvolvering i skolen, positiv forsterking, strukturert veiledning, og psykoedukasjon. Det vanligste prosesselementet er hyppig støtte til den som mottar tiltaket. Vanligste implementeringselement er kvalitetsmonitorering. Den vanligste kombinasjonen i effektive tiltak var at profesjonelle trente forsørgere i foreldreinvolvering hjemme og leksestøtte, kombinert med bruk av positiv støtte (reinforcement). De fleste av studiene er gjennomført i USA (n=31), fire i Canada og én i Uruguay. Oversikten ble vurdert til å ha lav risiko for systematiske skjevheter med verktøyet ROBIS. Studiene favner en blandet populasjon av utsatte barn, hvor noen underpresterer på skolen, altså scorer lavt på akademiske vurderinger, og andre er utsatt på grunn av sosial bakgrunn eller familiesituasjon. Vi har noe moderat tillit til funnene, blant annet fordi det er uklart i hvilken grad disse resultatene kan overføres til en norsk kontekst, og i hvilken grad de vil treffe utsatte barn i familier med omfattende behov ettersom flere av studiene omhandler barn som underpresterer på skolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFolkehelseinstituttet, Område for helsetjenesteren_US
dc.titleElementer i skolerettede tiltak utenfor skolen for å hindre frafall og underprestasjonen_US
dc.typeOther type of report
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderFolkehelseinstitutteten_US
dc.source.pagenumber2en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record