Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAbel, Marianne Hope
dc.date.accessioned2023-01-23T09:49:01Z
dc.date.available2023-01-23T09:49:01Z
dc.date.created2023-01-20T08:05:03Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3045209
dc.description.abstractGrensehandel defineres som handel i utlandet på dagsturer uten overnatting. Internetthandel omfatter her nordmenns handel på nett i utenlandske nettbutikker. Målet i denne undersøkelsen var å estimere omfanget av nordmenns grensehandel og internetthandel av godteri/sjokolade og av sukkerholdig og sukkerfri brus/mineralvann, leskedrikk og energidrikk. Kantar Public gjennomførte på oppdrag fra FHI en landsrepresentativ spørreundersøkelse blant voksne, 18 år og eldre, i oktober–november 2022. Totalt 3 097 panel-deltakere deltok i undersøkelsen. Resultatene i denne rapporten er vektet for kjønn, alder og region for å gjenspeile sammensetningen av den norske voksne befolkningen og estimere landsrepresentative tall. Andelen av voksne som oppga å ha vært på dagstur til utlandet siste 30 dager var 16 % (95% KI: 14–17 %). Av disse hadde 61% handlet godteri/sjokolade, 42 % handlet sukret drikke og 40 % handlet sukkerfri drikke på sin siste tur, mens 26 % ikke hadde handlet noen av disse varene på siste tur. Det ble ikke observert noen kjønnsforskjell i andelen som kjøpte slike varer, men andelen var noe synkende med høyere utdanning og noe lavere i de eldste aldersgruppene. De fleste turer gikk til Sverige (84 %). Blant de som hadde vært på minst én dagstur siste 30 dager var gjennomsnittet 1,9 ganger i løpet av de siste 30 dager (95 % KI: 1,5-2,4 ganger). Fordelt på alle dagsturer til utlandet så var den gjennomsnittlige mengden varer per tur 1,6 kg sjokolade/godteri, 4,7 liter sukkerholdig drikke og 5,8 liter sukkerfri drikke. Estimater av de totale mengdene som «grensehandles» gjøres best ved å sammenstille resultatene fra denne undersøkelsen, som måler innholdet i en gjennomsnittlig handel, med resultatene fra SSB som overvåker antallet dagsturer til utlandet gjennom hele året. Før koronapandemien (2019) var voksne nordmenn totalt på dagstur til utlandet 9,6 millioner ganger. Tall for hele 2022 vil publiseres i februar 2023 (på ssb.no) og vil gi underlag for beregning av befolkningstall. Kun 3,2 % (95 % KI: 2,4–4,2 %) rapporterte at de hadde handlet godteri/sjokolade, sukkerholdig og sukkerfri brus/mineralvann, eller leskedrikk og energidrikk fra utenlandske nettbutikker i løpet av de tre siste månedene. Av disse hadde 56% handlet sjokolade, 45 % sukret drikke og 33 % sukkerfri drikke ved siste kjøp. Handel av slike varer var mest utbredt i de yngste aldersgruppene (8,7 % i gruppen 18–24 år), og oftere rapportert av menn enn kvinner (3,7 vs. 2,7 %). Andelen var synkende med økende utdanning. Blant de handlende var gjennomsnittlig kjøpsfrekvens 2,6 ganger (95 % KI: 1,8–3,4 ganger) i løpet av siste 3 md. For hver handel var innkjøpet i gjennomsnitt 1,6 kg sjokolade/godteri, 2,3 liter sukkerholdig drikke og 2,3 liter sukkerfri drikke. Omregnet til mengde fordelt på hele befolkningen utgjør dette cirka 0,4 kg sjokolade/godteri, cirka 0,6 liter sukkerholdig drikke og cirka 0,6 liter sukkerfri drikke per nordmann per år.
dc.language.isonob
dc.publisherFolkehelseinstituttet, Område for psykisk og fysisk helse
dc.relation.urihttps://www.fhi.no/contentassets/9708f90a9f424941af7fa7049eb0431e/nordmenns-handel-av-sjokolade-godteri-og-alkoholfrie-drikkevarer-i-utlandet-sporreundersokelse-rapport-2023-v2.pdf
dc.subject.meshBeverages
dc.subject.meshChocolate
dc.subject.meshCandy
dc.subject.meshInternet Use
dc.subject.meshCommerce
dc.subject.meshSurveys and Questionnaires
dc.subject.meshNorway
dc.subject.meshSjokolade
dc.subject.meshGodteri
dc.subject.meshSøtsaker
dc.subject.meshDrikkevarer
dc.subject.meshHandel
dc.subject.meshSpørreundersøkelser
dc.subject.meshNorge
dc.titleNordmenns handel av sjokolade, godteri og alkoholfrie drikkevarer i utlandet – Resultater fra en landsdekkende spørreundersøkelse høsten 2022. Notat
dc.title.alternativeNorwegians' shopping of chocolate, candy and non-alcoholic beverages abroad – Results from a nationwide web-survey in autumn 2022
dc.typeOthers
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber25
dc.identifier.cristin2111047
dc.subject.keywordNon-alcoholic Beverages
dc.subject.keywordAlkoholfrie drikkevarer
dc.subject.keywordGrensehandel
dc.subject.keywordInternetthandel
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel