Intensive tiltak for å redusere skolefravær: systematisk litteratursøk med sortering
Abstract
Hovedbudskap
Høyt fravær fra skolen er en stor utfordring. Eleven går glipp av mye opplæring, og det kan føre til at eleven ikke får standpunktkarakter. Høyt fravær en også en risikofaktor for frafall på videregående skole. I Norge faller en av fire elever fra videregående opplæring. Ulike tiltak vil kunne hjelpe eleven møte på skolen og fullføre opplæringen.
Vi undersøkte hvilke sekundær- og primærstudier fins om effekten av intensive tiltak med mål om økt skolenærvær på skolefravær/skolenærvær for skoleelever med problematisk skolefravær.
Vi utførte et systematisk litteratursøk med sortering. Det er en type kunnskapsoppsummering som over hva som fins av litteratur på et spesifikt spørsmål, med inkluderte publikasjoner sortert i kategorier og presentert i lister.
Vi identifiserte 49 studier som møtte inklusjonskriteriene:
• Vi inkluderte 20 litteraturoversikter og 29 kontrollerte studier.
• De fleste var publisert det siste tiåret.
• De 29 primærstudiene var fra 11 ulike land: 52 % var fra USA. Det var én studie fra Norge.
• De fleste studiene omhandlet elever med udokumentert fravær eller skolevegring.
• Studiene tok for seg mange ulike tiltak, inkludert kognitiv atferdsterapi, motiverende tiltak og lignende.
Kunnskapsoppsummeringen viser at det finnes mange studier, inkludert litteraturoversikter, om effekten av intensive tiltak for problematisk skolefravær. Key messages
School absenteeism is a common and serious problem. Pupils miss a lot of education, and it can result in missing graduation grades. High absenteeism rates are also a risk factor for drop-out from senior high-school. In Norway, one out of four students drop out of senior highschool. Various interventions can assist pupils and students attend school and complete their education.
We examined which secondary- and primary studies exist about the effectiveness of intensive interventions aiming to increase attendance, for students with high absenteeism rates, on absenteeism.
We conducted a systematic literature search with categorization of identified, relevant studies. It is a type of systematic review about what type of literature exists about a specific question, with included publications sorted into categories and presented in lists.
49 studies met the inclusion criteria and were included:
• We inlcuded 20 literature reviews and 29 controlled studies.
• Most studies were published in the last decade.
• The 29 primary studies were from 11 different countries: 52% were from the USA. There was one study from Norway.
• Most of the studies addressed students with truancy or school refusal problems.
• The studies addressed a variety of intervention, including cognitive behavior therapy, motivational interventions and similar.
This systematic review shows that there are a number of studies, including literature reviews, about the effectiveness of intensive interventions for students with high absenteeism rates.