Utfordringer for barn og unges medvirkning i barnevernet. En studie av forskningslitteratur og sentrale aktørers erfaringer
Abstract
I tråd med FNs barnekonvensjon, Grunnloven og Lov om barnevern har barn og unge rett til å ytre seg i saker som angår dem og til å øve innflytelse på beslutninger som angår dem. Det gjelder også i kontakt med barnevernet. Det er barnevernets ansvar å sikre slik medvirkning, men dette skjer ikke alltid i praksis. På oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) har Folkehelseinstituttet utført en studie for å identifisere de viktigste utfordringene for barn og unges reelle medvirkning i barnevernet. Vi gikk gjennom forskningslitteratur (27 studier) og utførte intervjuer med 64 personer tilknyttet barnevernet. Vi identifiserte 27 utfordringer. Etter en høring med deltakerne i intervjuene foretok vi en prioritering. Den endelige prioriteringen ga 14 utfordringer, bl.a.: • mangel på tilpasset kommunikasjon mellom barn/ungdom og kontaktpersonen i barnevernet • formell fremfor reell medvirkning • mangel på god dokumentasjonspraksis • organisering som hindrer medvirkning • holdninger/manglende kunnskap om ulike minoriteter kan føre til misforståelser og mistillit • små barn får sjelden medvirke • mange barn vet ikke at de kan ha med seg en tillitsperson i møte med barnevernet Vi mener alle de identifiserte utfordringene kan være nyttige for både retningslinjeutvikling og annet faglig arbeid knyttet til barns medvirkning. Det gjelder særlig normerende arbeid i Bufdir. Videre studier bør rettes mot barn og unge med funksjonsnedsettelser, små barn samt barn og unge fra ulike minoriteter.