Skjermbruks påvirkning på barn og ungdoms emosjonelle, kognitive og motoriske utvikling: en paraplyoversikt
Vist, Gunn Elisabeth; Giske, Liv; Borge, Tiril Cecilie; Baiju, Nikita; Lidal, Ingeborg Beate; Nguyen, Hong Lien
Abstract
Barn og ungdom bruker digitale skjermer på de fleste arenaer. Skjermbruk kan ha både positive og negative konsekvenser for helse og utvikling, men resultatene fra studier er ikke entydige. Vi utførte en paraplyoversikt der vi gjennomførte et systematisk litteratursøk i fem databaser. Vi baserte oss på systematiske oversikter som har oppsummert effekter og konsekvenser av skjermbruk hos barn og ungdoms emosjonelle, kognitive og motorisk utvikling. To personer leste uavhengig av hverandre tittel og sammendrag i innhentede referanser, og deretter i fulltekst, etter våre forhåndsdefinerte inklusjonskriterier. Vi vurderte den metodiske kvaliteten på de relevante oversiktene med AMSTAR-2, og inkluderte 19 systematiske oversikter. Vår hovedkonklusjon er at det er stor mangel på god forskning som omhandler i hvilken grad skjermbruk påvirker barn og unges (0-19 år) emosjonelle, kognitive og motoriske utvikling. Vi fant at: • dersom 3,5-åringer får en signifikant reduksjon av skjermtid er det trolig at de utfører mindre aggressiv og krenkende atferd. • det er muligens slik at økt bruk av smarttelefon/ nettbrett har liten eller ingen korrelasjon med skåre for aggressiv atferd hos 1-5 år gamle barn. • det er muligens slik at økt TV-tid er korrelert med økt skåre for aggressiv atferd hos 1-5 år gamle barn. • det er muligens slik at økt TV-tid har liten eller ingen korrelasjon med eksekutive funksjoner hos 6 og 7 år gamle barn etter 7-8 års oppfølging. Vi kan hverken utelukke at det er sammenheng, eller at det ikke er sammenheng mellom skjermbruk og barn og unges emosjonelle, kognitive eller motoriske utvikling.