Informasjons- og hjelpetjenester for barn 9-12 år. En flermetodisk systematisk oversikt
Nøkleby, Heid; Johansen, Trine Bjerke; Lidal, Ingeborg Beate; Langøien, Lars Jørun; Bergsund, Hans Bugge
Abstract
I Norge tilbys ulike informasjons- og hjelpetjenester hvor barn kan henvende seg uten at det er nødvendig med samtykke av en foresatt eller henvisning fra en annen tjeneste. For å kunne utvikle gode tilbud til barn 9-12 år, er det viktig å få kunnskap om hvilke spørsmål barn i aldersgruppen ønsker å få svar på eller hjelp med av andre enn familie og venner, og hvor og hvordan de henvender seg med disse spørsmålene. Formålet vårt var å sammenstille norske og internasjonale studier som kunne belyse ønsker og behov for informasjons- og hjelpetjenester for barn i alderen 9-12 år. Både barns egne erfaringer og tjenesteyteres erfaringer med barns bruk eller behov, ble inkludert. Vi gjennomførte en flermetodisk systematisk oversikt med inklusjon av internasjonale studier publisert fra 2015 til april 2024. Fra de fem inkluderte studiene (tre kvalitative studier og to tverrsnittstudier) oppsummerer vi at: • Barn som kontaktet hjelpetjenester var oftere jenter enn gutter • Barn henvendte seg for å få informasjon, for å sjekke hva som er greit eller normalt, for å prøve ut måter å snakke om noe på, og/eller for å snakke om og få bekreftet følelser • Barn har et bredt spekter av temaer de er opptatt av og søker kontakt om, blant annet følelsesmessige vansker, familierelasjoner, sosiale relasjoner samt vold og overgrep Studiene viser at aldersgruppen 9-12 år er tydelig representert blant brukerne av informasjons- og hjelpetjenester. Likevel er ingen barn spurt om erfaringer, behov eller ønsker de har for tjenestene. Ved (videre)utvikling av tjenester trengs tilrettelegging for evaluering av disse, også med data fra barna.