Informasjons- og hjelpetjenester for barn 9-12 år: en kartlegging av dagens tjenestetilbud i Norge
Bergsund, Hans Bugge; Langøien, Lars Jørun; Nøkleby, Heid; Johansen, Trine Bjerke; Lidal, Ingeborg Beate
Abstract
Undersøkelser blant barn på 5. til 7. klassetrinn viser at en betydelig andel barn sliter med problemer som mobbing, ensomhet, og helseplager. De er ofte usikre på hvem de skal snakke med når de har det vanskelig. Denne studien presenterer delstudie II, i en tredelt studie om informasjons- og hjelpetilbud for norske barn mellom 9 til 12 år. Formålet med studien var å kartlegge dagens tilbud for barn i denne aldersgruppen i Norge, samt å undersøke hva tjenestetilbudet er, hvem brukerne er, hva brukerne ønsker informasjon om eller hjelp til og hva tjenesteyterne mener er styrker og svakheter ved tjenestene. Vi sammenstilte både kvalitative og kvantitative data samlet gjennom kontakt med tjenestene, publikasjoner og informasjon på nettsider. I tillegg gjennomførte vi 10 semi-strukturerte intervjuer med ansatte i tjenestene. Blant de viktigste funnene er: • Vi fant 38 relevante tjenester. De fleste er digitale hjelpetjenester • Noen av de mest brukte tjenestene er Kors på halsen, SnakkOmMobbing, PsyktÆrlig og SnakkOmPsyken • Flest jenter henvender seg til tjenestene • Tjenesteyterne mener at styrker ved tjenestene er bl.a. anonymitet/konfidensialitet, tilgjengelighet og kompetanse. Resultatene viser at barn 9-12 år har mange ulike behov for informasjons- og hjelpetjenester og en rekke tilbud finnes. Men det finnes lite førstehåndskunnskap om hva barna ønsker seg fra tjenestene, hva de synes om dem og hva de synes mangler fra tjenestetilbudet.