Norske og internasjonale tilnærminger til arbeid med kvalitet i allmennlegetjenesten
Lindahl, Anne Karin; Bjertnæs, Øyvind Andresen; Flottorp, Signe Agnes; Nyen, Bjørnar; Nylenna, Magne; Reinar, Liv Merete; Ringard, Ånen; Røttingen, John-Arne
Original version
Rapport fra Kunnskapssenteret 3/2010Abstract
Det foreligger etter Kunnskapssenteret syn et solid teoretisk fundament for utviklingen av et nasjonalt kvalitetssystem for allmennlegetjenesten. I tillegg finnes det norske og internasjonale -nale erfaringer med konkrete prosjekter på både lokalt, regionalt og nasjonalt nivå. Det vil i det videre arbeidet være naturlig å se nærmere på de erfaringer man har høstet gjennom de mange ulike initiativene. Etablering av et nasjonalt kvalitetssystem for allmennlegetjenesten bør ses i sammenheng med arbeidet med å bedre samhandling mellom behandlingsnivåene. En særlig utfordring består også i å etablere gode IKT systemer som muliggjør en automatisert sentral uthenting av data og rutiner for tilbakeføring informasjon til pasientbehandlende enheter.
Publisher
Norwegian Knowledge Centre for the Health ServicesSeries
Rapport fra Kunnskapssenteret3/2010