dc.contributor.author | Groven, Gøril | en |
dc.contributor.author | Danielsen, Kirsten | en |
dc.contributor.author | Garratt, Andrew Malcolm | en |
dc.contributor.author | Bjertnæs, Øyvind Andresen | en |
dc.date.accessioned | 2011-04-04T13:34:45Z | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2016-02-08T14:25:54Z | |
dc.date.available | 2011-04-04T13:34:45Z | nb_NO |
dc.date.available | 2016-02-08T14:25:54Z | |
dc.date.issued | 2004 | nb_NO |
dc.identifier.citation | PasOpp-rapport fra Kunnskapssenteret 5/2004 | en |
dc.identifier.isbn | 82-8121-014-1 | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1504-3428 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2378471 | |
dc.description.abstract | Formålet med undersøkelsen har vært å få tilbakemelding på hvordan
polikliniske pasienter i de tre helseregionene har opplevd konsultasjonen/
dagbehandlingen de har vært gjennom. Ved hjelp av et spørreskjema har
pasientene fått spørsmål om ulike sider ved konsultasjonen/dagbehandlingen,
alt fra ventetid på poliklinikken til vurderinger av standarden på
ulike områder. På de fleste spørsmålene har vi bedt pasientene gradere
svarene slik at det skal være mulig å identifisere hvilke områder
sykehusene er gode på, og hvilke de er mindre gode på, i følge
pasientene.
Resultatene fra undersøkelsen kan ha nytte på flere måter. Ettersom
polikliniske pasienter fra alle sykehusene i helseregionene er med kan det
summeres resultater på ulike områder for hvert sykehus, og sykehusene
kan sammenliknes. Slike sykehussammenlikninger er spesielt nyttig for de
regionale helseforetakene, men også helseforetakene og institusjonene
kan ha nytte av sammenlikningene. Gitt et godt sammenlikningsgrunnlag
forteller de hvilke sykehus som i følge pasientene gjør det bra og hvilke
som gjør det mindre bra, og på hvilke områder hvert sykehus gjør det
godt og dårlig. Resultatene gir dermed nyttig informasjon både i forhold til
oppfølgingen og styringen av sykehusene, og til sykehusenes interne
kvalitetsarbeid.
Bruk av resultatene i det interne kvalitetsarbeidet er den andre
hovednytten av en pasienterfaringsundersøkelse. I tillegg til å få
informasjon om hvordan ett sykehus gjør det i forhold til andre sykehus,
får sykehuset informasjon om hvilke områder som fungerer bra og hvilke
som fungerer mindre bra sett fra pasientenes side. Dette kan være en av
flere viktige kilder til å fokuseres inn og prioritere mellom ulike områder i
kvalitetsarbeidet ved sykehuset.
Tilbakemeldinger fra pasientene er imidlertid bare en av flere kilder i
arbeidet med å overvåke og forbedre kvaliteten ved norske sykehus.
Informasjonen fra pasientene må settes i system, dvs. ses i sammenheng
med andre indikatorer om produktivitet, produksjon oa., og ikke minst ses
i forhold til lokal kunnskap om sykehuset. | en |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Norwegian Knowledge Centre for the Health Services | en |
dc.relation.ispartofseries | PasOpp-rapport | en |
dc.relation.ispartofseries | 5/2004 | en |
dc.relation.uri | http://www.kunnskapssenteret.no/Publikasjoner/Pasienterfaringer+ved+somatiske+poliklinikker+i+Helse+%C3%98st%2C+S%C3%B8r+og+Midt-Norge.+Institusjonsvise+resultater.3360.cms | en |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Helsetjeneste- og helseadministrasjonsforskning: 806 | en |
dc.subject.mesh | Polikliniske pasienter | en |
dc.subject.mesh | Norge | en |
dc.subject.mesh | Sykehus | en |
dc.subject.mesh | Pasienterfaringsundersøkelse | en |
dc.subject.mesh | Kvalitetsmåling | en |
dc.title | Pasienterfaringer ved somatiske poliklinikker i Helse Øst, Sør og Midt-Norge. Institusjonsvise resultater | no |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.type | Research report | en |
dc.identifier.cristin | 801037 | |