Evaluering av tobakkskampanjen "Røyken tar pusten fra deg". Evaluering av det offentlige tobakksforebyggende arbeidet i Norge 2003-2007 rapport 9 fra HEMIL
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/275873Utgivelsesdato
2006Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
SIRUS skrifter. 116 p. SIRUS, 2006Sammendrag
Denne rapporten presenterer evalueringen av tobakkskampanjen ”Røyken tar pusten fra deg”som ble gjennomført rett over nyttår 2006 av Sosial- og helsedirektoratet. Hovedmålsettingenmed massemediekampanjen var å bidra til at (1) flere ønsket å slutte å røyke, og (2) å økefolks kunnskap om KOLS (Kronisk obstruktiv lungesykdom).Kampanjen bestod av flere komponenter. Det ble vist TV-sendte spotter i form av personligevitnesbyrd der pasienter med KOLS fortalte om hvordan det er å leve med sykdommen.Personlige vitnesbyrd antas å vekke negative emosjoner, som igjen kan være et grunnlag formodifikasjon av atferd. Kampanjen bestod også av annonser og radiospotter som beskrev oginformerte om KOLS-sykdommen. I tillegg var det informasjon på ulike nettsider, der mankunne lese mer om KOLS og laste ned filmsnuttene fra Sosial- og helsedirektoratetshjemmesider. Et sentralt budskap var også å informere om hjelp til røykeslutt.Flere ulike PR-tiltak fra direktoratet i kampanjeperioden førte til mye redaksjonelt stoff iprint- og etermedier.ProblemstillingerEvalueringen av kampanjen ”Røyken tar pusten fra deg” ble i hovedsak konsentrert rundt TV-spottene. Hensikten var å undersøke om det hadde skjedd endringer i folks kunnskap omKOLS, om andelen røykere i befolkningen var lavere etter kampanjen, og om det varforandringer i kognitive variabler som anses å styre røykeatferd. Ulike emosjonelle ogkognitive reaksjoner på kampanjen ble også undersøkt. Respondentene ble delt i ulikerøykestatusgrupper (dagligrøykere, av–og-til-røykere, ikke-røykere) for å undersøkeeventuelle forskjeller mellom dem. Mer konkret spur
Beskrivelse
-