Overskjenking i Bergen. En oppfølgingsevaluering av Ansvarlig vertskap i Bergen
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/275875Utgivelsesdato
2007Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
SIRUS-rapport. 98 p. Statens institutt for rusmiddelforskning, 2007Sammendrag
I følge alkoholloven skal gjester som er ”åpenbart påvirket” nektesservering og vises bort fra serveringsstedet. Likevel vet vi atoverskjenkingskjer i stort omfang. Men vi vet også at andre land, særlig Sverige, har klartå redusere omfanget av overskjenking betydelig gjennom å kurse ansatte iskjenkenæringen. Denne rapporten gir resultatene fra den første norskestudien av overskjenking på utestederder de fleste ansatte har vært på kursi ansvarlig alkoholhåndtering. I tillegg til å teste omfanget av over-skjenking, leter vi etter forklaringerpå hvorfor overskjenking foregår.Siden 2000 har over 1200 ansatte i skjenkenæringen i Bergen deltatt påAnsvarlig vertskapskurs,og fra 2003 har kurset vært obligatorisk foransatte som jobber ved skjenkestedermed utvidet skjenketid. I den sammeperioden, fra 2000 og ut 2006, er det gjennomført over 7000 skjenke-kontroller. Det er imidlertid avdekket bare åtte tilfeller av overskjenking.Det kan bety at det sjelden forekommer brudd på alkoholloven i Bergen,eller at skjenkekontrollen ikke avdekker de lovbruddene som blir begått.En helg i november 2006 ble det uført testkjøp på 55 skjenkesteder iBergen sentrum. Ved å bruke skuespillerne som spilte svært beruset, bledet testet om den "fulle" gjestenble servert og hva som skjedde ibestillingssituasjonen. For å belyseproblemstillingen ytterliggere, har vibrukt deltakende observasjon, kvalitative intervjuer og dokumentanalyse.Resultatene viser at overservering forkommer i stort omfang, og det tiltross for at de fleste ansatte somble utsatt for testkjøpene haddegjennomført opplæringen. I 84 prosent (46 steder) av tilfellene fikk den"fulle" gjesten servering. Dette er enøkning på 21 prosentpoeng sidenforrige evaluering i 2003.Selv om alle som skjenker alkohol påskjenkesteder i Bergen etter midnatt,har vært på kurs for å lære ansvarlig alkoholhåndtering, opplevde vi ikkeen eneste serveringsnekti skjenketidens siste time fra klokken 02:00 til03:00. Det er da gjestene er mest beruset etter å ha drukket alkohol en helkveld. I en tredjedel av de 46 serveringstilfellene ga personalet uttrykk fortvil, en tvil som kom den ”fulle” gjesten til gode. Det betyr at bartend Under the provisions of the Alcohol Act, it is forbidden to serve alcoholic beverages to customers of bars and restaurants that are ”obviously under the influence of alcohol or drugs” (”åpenbart påvirket av rusmidler”). Despite this, overserving is known to be a highly prevalent occurrence. But we also know that other countries, not least Sweden, have had marked success in their efforts to reduce overserving by running staff training programmes. This report sets out the results of the first Norwegian study of overserving in bars and restaurants after most of the staff had completed a responsible alcohol serving programme. In addition to exploring the prevalence of overserving, we seek to explain why over¬serving takes place.
Since 2000, more than 1,200 serving staff in the hospitality trade in Bergen have attended a Responsible host programme. In 2003 the programme became compulsory for workers in bars and restaurants with extended opening hours. In the same period, from 2000 to the end of 2006, more than 7,000 on-site inspections were carried out to monitor overserving. Only eight violations were reported, however, indicating either broad compliance with the Alcohol Act in Bergen, or a failure of the inspectors to report infringements.
Over one weekend in November 2006, test purchases were made at 55 bars and restaurants in the centre of Bergen. By using actors to play inebriated customers, we were able to see whether they were served and to record aspects of the interaction and setting. The study also involved participant observation, qualitative interviews and document analysis.
Our findings indicate that overserving is very widespread indeed, despite the fact that most of the staff involved in these situations had gone through the responsible serving programme. In 84 per cent of all test situations, the ”inebriated” customer received what s/he’d ordered, a rise of 21 per centage point since the previous evaluation, done in 2003.
Although all serving staff at on-licensed premises with opening hours extending after midnight had attended the responsible serving programme, we did not observe a single case of our ”drunk customer” not being served in the last hour before closing, between 2 and 3 am. Since customers have probably consumed alcohol the whole evening, this is when most customers are likely to be drunk. Staff at a third of the 46 bars/restaurants did express misgivings about the customer’s state, but went on to serve him/her all the same. What the staff did in effect was to refrain from taking responsibility and “pass the buck” on to the customer saying something like ”you can have a beer, but nothing stronger!”, to the customer’s sober companion, ”You’ll just have to look after him!”, or to the bouncer, ”Since the bouncer let you in, then...!”.
Beskrivelse
-