Evaluering av prosjektet "Barn i rusfamilier - tidlig intervensjon"
Original version
SIRUS-rapport. 137 p. Statens institutt for rusmiddelforskning, 2009Abstract
Prosjektet «Barn i rusfamilier – tidlig intervensjon» ble utviklet og gjennomført vedBorgestadklinikken kompetansesenter i løpet av 2006 og 2007. Målet var å øke hand-lingskompetansen for ansatte i skoler, barnehager, sosialtjenesten og barnevernet,slik at de så tidlig som mulig kan oppdage barn som vokser opp i en familie medbelastende rusmiddelbruk, og så tidlig som mulig gi dem adekvat oppfølging oghjelp. I regi av prosjektet er omtrent 160 lærere, barnehageansatte og andre fra firekommuner i Telemark og Vestfold kurset. Intensjonen var å skape endring, både påindividnivå og på et kollektivt nivå. Evalueringen forsøker å spore endringsprosess-ene, blant de yrkesgruppene som møter barn fra familier med rusmiddelproblemer,i relasjonene mellom personer og etater, og også i mer strukturelle forhold i kom-munene.Den viktigste datakilden er omfattende kvalitative intervjuer med 60 kursdeltakereog andre nøkkelpersoner. Evalueringen bygger også på en spørreskjemaunder-søkelse der resultatene sammenliknes med en kartlegging som Borgestadklinikkengjennomførte i forkant av prosjektet. Sammenlikningen viser blant annet at andelensom mener at de har tilstrekkelig kompetanse til å identifisere tegn på at et barnlider på grunn av belastende rusmiddelbruk i familien, har økt betraktelig i løpet avprosjektet.Kurs som engasjerteDe kvalitative intervjuene har gitt grunnlag for utdyping og nyansering av detteoversiktsbildet. Et gjennomgående budskap fra alle informantene, er at kurset varsvært bra. Mange ble følelsesmessig berørt. Kroppslige bilder går igjen når deforteller om kurset. De hadde forventninger om noe som skulle appellere til hodet,men fikk noe som i minst like stor grad traff dem i magen. Dette har også bidratt tilå skape engasjement, og til en moralsk forpliktelse i forhold til barn som trenger The project “Children in families with drug or alcohol problems - early intervention” was developed and implemented by the Borgestad Clinic’s competence centre during 2006 and 2007. The goal was to increase the action competence of staff at schools, day care facilities, social services and child welfare services. The intention was to enable those involved to identify as early as possible children in families with alcohol and drug problems, and provide adequate follow-up and help as early as possible. The project organized a special training program attended by 160 teachers, day care staff and others from four municipalities in Telemark and Vestfold to bring about change both at an individual and a collective level. This evaluation attempts to track those processes of change within professions working with children from families at risk, in relations between persons and agencies, and in matters of a more structural nature in the municipalities.
The main data source consisted of extensive qualitative interviews with 62 course participants and other key persons. The evaluation is also based on a questionnaire survey and document analysis. The findings from the survey are compared with those of a pre-project study done by the Borgestad Clinic. It shows a sharp pre- and post-program rise in attendees’ confidence in their ability to identify children with substance abuse in the home environment.
A program which inspired commitmentThe qualitative interviews allow us to examine this wider picture in greater detail and penetration. Respondents are unanimously positive to the program, which, they say, was excellent. They had expected something that appealed to the intellect, but got something which hit them at least as hard in the guts. The program inspired commitment, and wakened a sense of moral obligation to help children in need. Not all expectations were met, however. Some missed certain topics, mainly to do with cross-agency collaboration and information about the care services. They also missed a stronger focus on ways of developing a cross-disciplinary model. They would also have appreciated it if responsibility for post-program work and collaboration had been clearly allocated.
Description
-