Matomgivelser. Metoder og indikatorer for kartlegging og overvåkning av matomgivelser i Norge
Research report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3067174Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne rapporten beskriver hva begrepet «matomgivelser» innebærer samt muligheter for og forslag til kartlegging og overvåkning av matomgivelser i Norge. Rapporten avgrenses til mat som tilbys i offentlig sektor, markedsføring av usunn mat og drikke, mat i handelen og matpriser. Arbeidet er basert på en gjennomgang av relevant forskning og andre kilder. Rapporten definerer matomgivelser som de fysiske, økonomiske, politiske og sosiokulturelle sammenhengene hvor mennesker interagerer med matsystemet når de tar valg som omhandler å anskaffe, tilberede og konsumere mat, og omfatter både fysiske og digitale/virtuelle omgivelser. Matomgivelser handler blant annet om hva slags mat som er tilgjengelig for oss, hva den inneholder, hva den koster og hvordan den merkes og markedsføres. Dette er faktorer som kan påvirke befolkningens spisevaner, kosthold og helse. I arbeidet med rapporten er det funnet flere mulige metoder og indikatorer for kartlegging av matomgivelser. Det er derfor valgt ut noen prioriterte forslag til metoder og indikatorer som egner seg for å kartlegge matomgivelser i Norge • Matomsorg og -tilbud i offentlig sektor. Det kan gjøres ved å overvåke innkjøpsdata i offentlige anskaffelser av mat, for å undersøke den ernæringsmessige kvaliteten på maten som selges og tilbys i for eksempel skoler og ved ulike institusjoner. Andre indikatorer er kjennskap til og etterlevelse av retningslinjer for mat og måltider. • Markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn og unge under 18 år. Det er særlig viktig å overvåke markedsføring i digitale/sosiale medier. I tillegg er det relevant å overvåke markedsføring i matbutikker og i fysiske miljøer hvor barn og unge ferdes (rundt skoler og på fritids-/idrettsarenaer). • Matomgivelser i handelen. Det gjelder både matomgivelser inne i dagligvarebutikker, hvor man kan undersøke aspekter som plassering, promotering, hylleplass og tilgjengelighet av sunne og mindre sunne matvarer. Det er også aktuelt å undersøke tilgjengeligheten av sunne og mindre sunne utsalgssteder for mat i lokalsamfunn. • Hvor mye det koster å ha et sunt kosthold i tråd med Helsedirektoratets kostråd, med særlig fokus på sosial ulikhet i kosthold. Det kan gjøres ved å kartlegge og overvåke matvareprisene og undersøke hvor stor andel av median husholdningsinntekt som går med til å kjøpe en sunn handlekurv. Kostnader av en eventuell kartlegging av matomgivelser i Norge har vært utenfor oppdragets beskrivelse. Det bør gjøres en grundigere planlegging og vurdering av kostnader dersom det skal iverksettes en systematisk overvåking av matomgivelser.