Kartlegging og drøfting av ulike mini-HTA-systemer internasjonalt
Peer reviewed, Research report
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2378064Utgivelsesdato
2010-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Rapport fra Kunnskapssenteret 1/2010Sammendrag
NORSK: Mini-HTA er et verktøy som er utviklet for å støtte kunnskapsbaserte beslutninger ved innføring av nye metoder i sykehus eller i en helseregion. Mini-HTA består av et skjema eller en sjekkliste med en rekke spørsmål som belyser blant annet effekt, sikkerhet, kostnader og organisatoriske konsekvenser knyttet til metoden som man ønsker å ta i bruk eller fase ut.
Formålet med dette arbeidet har vært å kartlegge hvordan bruken av mini-HTA er satt i system i helsetjenesten i andre land. Vi har identifisert totalt åtte systemer fra Australia, Canada, Danmark, Spania, Sverige og USA.
Sammenligningen av de åtte systemene viser at det er viktig å vurdere følgende elementer ved innføring av et system for mini-HTA:
Forankring av systemet i ledelsen
Bør bruken av mini-HTA være obligatorisk?
Hvem skal utarbeide mini-HTA (kliniker eller lokal HTA-enhet)?
Hvilke støttefunksjoner er det nødvendig å etablere?
I hvilke tilfeller er det aktuelt å utarbeide mini-HTA?
Hvordan tas beslutninger om innføring?
System for monitorering av nye metoder
Hvor bredt og åpent skal mini-HTA-er og beslutninger gjøres tilgjengelig?
Erfaringer og diskusjon som fremkommer i denne rapporten er brukt som grunnlag for et pilotprosjekt for å bruke mini-HTA i Helse Vest RHF. ENGLISH: 1-page key messages
Mini-HTA is a tool designed to support evidence-based processes when introducing new health technologies at the hospital level. Mini-HTA consists of a form or a checklist that is used to assess efficacy, safety, costs and organisational consequences before a new health technology is introduced into clinical practice or an existing health technology is phased out.
The purpose of this work was to investigate various mini-HTA systems internationally. We identified eight mini-HTA systems from Australia, Canada, Denmark, Spain, Sweden and the United States.
The comparison of the eight systems shows that it is important to consider the following elements when introducing a system of mini-HTA:
• The system should be anchored in the management
• Should the use of mini-HTA be mandatory?
• Who should prepare mini-HTAs (clinicians or a local HTA-unit)?
• What kind of support services should be established?
• In what cases should one conduct mini-HTA?
• How to make decisions about the introduction of new health technologies?
• System for monitoring the performance of new health technologies
• How broad should the mini-HTAs and decisions be made public?
Experiences from the identified mini-HTA systems and evaluations of their function are used to develop a Norwegian mini-HTA version and to pilot a project for mini-HTA in the Western Norway Regional Health Authority.
Utgiver
Norwegian Knowledge Centre for the Health ServicesSerie
Rapport fra Kunnskapssenteret1/2010