Effekt av pasienthotell for sykehus og pasienter
Original version
Rapport fra Kunnskapssenteret 11/2011Abstract
NORSK: Pasienthotell i Norge fremstiller seg som et tilbud til sykehuspasienter som ikke trenger 24 timers medisinsk tilsyn eller som et pusterom i sykdomsforløpet. Et pasienthotell kan tilby pasienter nærhet til kompetanse og behandling hvis det blir nødvendig, samtidig som sykehusavdelingen frigjør en seng til pasienter med større behov for behandling. Et pasienthotell kan være et egnet overnattingssted til pasienter både før, under og etter et sykehusopphold, men også for pårørende.
I forbindelse med de økonomiske vurderingene i de regionale helseforetakene (RHFene) vil en oppsummering om effekt av pasienthotell kunne bidra til en avklaring om man skal øke investeringene i slike tilbud. Kunnskapssenteret mottok en bestilling fra Helse Sør-Øst RHF, Avdeling for tjenesteutvikling og samhandling om å oppsummere kunnskap om effekt av pasienthotell. Effektene av pasienthotell skulle måles både for sykehuset, i form av kostnader, men også for pasientene, i form av tilfredshet eller trygghet. I prosjektet skulle pasienthotellene sammenlignes med andre overnattingssteder for pasientene. Prosjektet var ikke avgrenset til studier som sammenlignet pasienthotell med sykehusopphold, men alle andre overnattingstilbud uten omfattende behandlingstilbud, også opphold i eget hjem.
I prosjektet identifiserte vi åtte studier om effekt av pasienthotell. De fleste studiene omfattet pasienter som etter norske forhold antageligvis ikke er aktuelle beboere av pasienthotell, i tillegg omfattet de fleste studiene få pasienter og alle hadde høy risiko for feil eller systematiske skjevheter. Vi kan derfor ikke trekke noen konklusjon om effekt av pasienthotell verken for sykehus eller for pasienter når pasienter bor på pasienthotell før, under eller etter behandling på en sengepost ved sykehuset ENGLISH: 1-page key messages
In Norway, patients hotels market themselves as an option for inpatients that do not need medical attention 24 hours a day and as a respite in the treatment. A patient hotel can offer patients short distance to expertise and treatment if necessary, while the hospital frees a bed to patients with greater need of treatment. A patient hotel can be suitable accommodation for patients before, during or after a hospital stay.
In connection with the economic considerations in the regional health authorities a review about the effects of patient hotels would contribute to a clarification to whether to increase the investments in such facilities. The Knowledge Centre received a commission from South-Eastern Norway Regional Health Authority, Department of Service Development and Interaction to summarize the knowledge on effect of patient hotels. The effects of patient hotels should be measured for both the hospital, in terms of costs, but also for the patients, in terms of safety or satisfaction. In the project patient hotels should be compared with other types of accommodation. The project was not limited to studies that compared patient hotels with inpatient stay, but all other accommodations without extensive treatment, also stay in own home.
In the project we identified eight studies on the effect of patient hotels. Most of thes studies recruited patients which for Norwegian conditions probably would not be considered residents in a patient hotel. Additionally, most studies included few patients and all of them had high risk of bias. Therefore, we can not draw conclution on effect of patient hotels, neither for hospitals nor for patients when patients are accomodated at a patient hotel before, during or after treatment at a regular hospital ward.
Publisher
Norwegian Knowledge Centre for the Health ServicesSeries
Rapport fra Kunnskapssenteret11/2011