• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Folkehelseinstituttet
  • Publikasjoner fra CRIStin FHI
  • View Item
  •   Home
  • Folkehelseinstituttet
  • Publikasjoner fra CRIStin FHI
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utredning av offentlige, publikumsrettede informasjonstiltak på nett innenfor helse

Carling, Cheryl; Glenton, Claire; Nilsen, Elin Strømme; Oxman, Andrew David; Treweek, Shaun
Research report
Published version
Thumbnail
View/Open
NOKCrapport7_2005.pdf (406.2Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2485895
Date
2005
Metadata
Show full item record
Collections
  • Publikasjoner fra CRIStin FHI [9356]
  • Rapporter og andre publikasjoner fra Kunnskapssenteret [695]
Abstract
Følgende spørsmål er utredet i rapporten: 1. Bør det satses på utvikling av nettbaserte tjenester for å styrke befolkningens lovbestemte rett til medvirkning og informasjon? 2. Hva slags informasjonstjenester finnes? 3. Hvordan blir informasjonstjenester brukt? 4. Hvordan er offentlig nettbasert informasjon organisert og hvilke konsekvenser har de forskjellige alternativene? 5. Hvilke gevinster har informasjonstjenester? Utredningen er basert på en systematisk gjennomgang av tilgjengelig forskning begrenset til systematiske oversikter og enkeltstudier fra de nordiske landene og Storbritannia. I tillegg er de relevante bestemmelsene i helselovgivningen om publikums rett til helseinformasjon gjennomgått. Organisering av offentlig nettbasert informasjon er beskrevet for de nordiske land og Storbritannia på basis av en gjennomgang av offentlige portaler i disse landene. Det finnes lite forskning som kan belyse hvorfor brukere benytter seg av nettbaserte helseinformasjonstjenester, men det er klart at brukere ønsker slike tjenester. Tilgjengelighet kan være et problem, og offentlige nettsider er vanligvis litt bedre i denne sammenhengen. Kvaliteten på nettbasert informasjon kan være et problem, særlig for nettbaserte selvhjelpsgrupper. Når offentlige informasjonstjenester blir introdusert, burde en evaluering av tjenesten være en del av tjenesten fra begynnelsen. Det finnes svært lite dokumentasjon på effekten av nettbaserte informasjonstjenester på kunnskapsnivå, holdninger, tilfredshet, helseutfall og ressursbruk/kostnader. De fire systematiske oversiktene oppsummerte effekten av ulike typer informasjonstjenester på en lang rekke utfall. Det er derfor vanskelig å trekke generelle konklusjoner. Med tanke på den stadig økende mengden helseinformasjon på Internett og den utstrakte bruken av Internett i befolkningen, er det et stort behov for forskning på effekten av de ulike tilbudene og deres betydning for ulike områder.
Publisher
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten
Series
Rapport fra Kunnskapssenteret;

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit