Bruk av lukkede institusjoner: systematisk litteratursøk med sortering
Abstract
Hovedbudskap:
Område for helsetjenester i Folkehelseinstituttet fikk i oppdrag av Barne-, ungdoms- og amiliedirektoratet (Bufdir) å identifisere studier om bruk av lukkede institusjoner i OECD (Organisation for Economic Cooperation and Development) land.
Metode
Vi utførte en systematisk kunnskapsoppsummering av typen ‘systematisk litteratursøk med sortering’. Vi søkte i august 2020 i ulike samfunnsvitenskapelige databaser etter empirisk litteratur, publisert 2015-2020. Én forsker gikk gjennom identifiserte referanser og vurderte relevans i henhold til inklusjonskriteriene. Det styrende inklusjonskriteriet var at publikasjonen omhandler lukkede institusjoner for barn og unge.
Resultater
Vi inkluderte 128 studier:
6 kunnskapsoppsummeringer
27 primærstudier om effekt av tiltak
97 primærstudier om barn og unges erfaringer med lukkede institusjoner (2 studier omhandlet både effekt og erfaring med tiltak)
De fleste studiene undersøkte effekt av eller barn og unges erfaringer med lukkede institusjoner generelt sett. Kun ca. 30 studier undersøkte effekt av eller erfaringer med spesifikke tiltak eller tilnærminger tatt i bruk i lukkede institusjoner.
I dette systematiske litteratursøket med sortering har vi ikke lest publikasjonene i fulltekst og dermed ikke vurdert studienes kvalitet. Vi har kun sortert referansene etter type, basert på sammendragene. Key messages
The Division of Health Services in the Norwegian Institute of Public Health was commissioned by the Norwegian Directorate for Children, Youth and Family Affairs to conduct a systematic literature search with categorization of empirical research about the use of secure institutions for children and youth with serious behavioral issues.
Methods
We conducted a systematic review (of the format ‘systematic literature search with categorization’). In September 2020, we searched in major databases for empirical research published 2015-2020. One of four reviewers screened all retrieved records and considered relevance relative to the inclusion criteria. The main inclusion criterion was that the publication regarded the use of secure institutions for children and youth with behavioral issues.
Results
We included 128 studies:
• 6 literature reviews
• 27 studies of effect
• 97 studies of children and youth’s experiences with secure institutions (2 studies concerned both effect of and experiences with secure institutions)
The absolute majority of studies examined the effect of or youth’s experiences with secure institutions in general. Only about 30 studies examined a particular treatment or approach within secure institutions.
In this systematic literature search with categorization we have neither read the studies in full text nor critically evaluated the studies. We have only categorized the references by type, based on the abstracts.