• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Folkehelseinstituttet
  • Publikasjoner fra SIRUS 2001 - 2015
  • Publikasjoner fra Cristin - SIRUS
  • View Item
  •   Home
  • Folkehelseinstituttet
  • Publikasjoner fra SIRUS 2001 - 2015
  • Publikasjoner fra Cristin - SIRUS
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En evaluering av tobakkskampanjen ”Hver eneste sigarett skader deg” Evaluering av det offentlige tobakksforebyggende arbeidet i Norge 2003-2007 - rapport 10 fra HEMIL/SIRUS

Larsen, Elisabeth; Lund, Karl Erik; Kraft, Pål
Research report
Thumbnail
View/Open
sirusskrifter4.06.pdf (682.2Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/275871
Date
2006
Metadata
Show full item record
Collections
  • Publikasjoner fra Cristin - SIRUS [202]
  • Rapporter og andre publikasjoner fra SIRUS [141]
Original version
SIRUS skrifter. 53 p. Statens institutt for rusmiddelforskning, 2006  
Abstract
Tobakkskampanjen "Hver eneste sigarett skader deg" ble gjennomført i Norge fra 6. januar til

16. februar 2003, og hadde som hovedmål å få mottakerne av budskapet til å slutte å røyke

eller la være å begynne. Innholdet i kampanjen er basert på den australske kampanjen "Every

cigarett is doing you damage", og tar i bruk frykt som virkemiddel ved å vise gruoppvekkende

skader på kroppen som følge av røyking. Evalueringen av kampanjen i Norge er basert på to

surveyundersøkelser (telefonintervju) i desember 2002 (T1) og mars 2003 (T2).

Respondentene fordeler seg med 500 røykere i aldersgruppen 16 -19 år, 500 røykere i

aldersgruppen 35-55 år, 500 ikke-røykere i aldersgruppen 16-19 år og 250 ikke- røykere i

aldersgruppen 35-55 år ved både T1 og T2. Evalueringen konsentrerte seg om følgende

forhold ved kampanjen: (i) oppmerksomhet i befolkningen, (ii) kognitive og emosjonelle

reaksjoner; (iii) endringer i røykeatferd og underliggende årsaker.

Resultatene viste at kampanjen ble gjenstand for stor oppmerksomhet idet over 90% av

respondentene hadde lagt merke til den. Folk hadde særlig lagt merke til de tre videospottene

"Aorta", "Tjære" og "Hjerneslag". Samlet sett kan det sies at kampanjen ble godt mottatt i

befolkningen, et forhold som trolig kan tilskrives en god lanseringsstrategi. Kampanjen synes

ikke å ha fremkalt sterke negative emosjonelle reaksjoner verken hos røykere eller ikke-

røykere, unge eller "eldre". Det var imidlertid systematiske forskjeller mellom røykere og

ikke-røykere når det gjelder reaksjonene på innholdet i kampanjen. Ikke-røykere vurderte

innholdet som mer overbevisende, opplysende og troverdig sammenlignet med røykerne,

mens røykerne syntes budskapene var mindre skremmende og fryktvekkende enn ikke-

røykerne. Røykere rapporterte også i større grad enn ikke-røykerne at kampanjen var

manipulerende og frihetsberøvende.

Et sentralt funn var en nedgang i andelen dagligrøykere i befolkningen med 6% i

aldersgruppen 35-55 år og 3% i aldersgruppen 16-19 år fra T1 til T2, men nedgangen var ikke

statistisk signifikant med den tilgjengelige utvalgsstørrelsen. Dernest var det en statistisk

signifikant økning i andelen som rapporterte at de hadde sluttet å røyke i løpet av siste 3

måneder før T2 sammenlignet med T1 i den eldste aldersgruppen. Tendensen var den samme i

aldersgruppen 16-19 år. Også når det gjelder forberedende røykesluttaktiviteter går tendense
Description
-

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit