En evaluering av tobakkskampanjen ”Hver eneste sigarett skader deg” Evaluering av det offentlige tobakksforebyggende arbeidet i Norge 2003-2007 - rapport 10 fra HEMIL/SIRUS
Original version
SIRUS skrifter. 53 p. Statens institutt for rusmiddelforskning, 2006Abstract
Tobakkskampanjen "Hver eneste sigarett skader deg" ble gjennomført i Norge fra 6. januar til16. februar 2003, og hadde som hovedmål å få mottakerne av budskapet til å slutte å røykeeller la være å begynne. Innholdet i kampanjen er basert på den australske kampanjen "Everycigarett is doing you damage", og tar i bruk frykt som virkemiddel ved å vise gruoppvekkendeskader på kroppen som følge av røyking. Evalueringen av kampanjen i Norge er basert på tosurveyundersøkelser (telefonintervju) i desember 2002 (T1) og mars 2003 (T2).Respondentene fordeler seg med 500 røykere i aldersgruppen 16 -19 år, 500 røykere ialdersgruppen 35-55 år, 500 ikke-røykere i aldersgruppen 16-19 år og 250 ikke- røykere ialdersgruppen 35-55 år ved både T1 og T2. Evalueringen konsentrerte seg om følgendeforhold ved kampanjen: (i) oppmerksomhet i befolkningen, (ii) kognitive og emosjonellereaksjoner; (iii) endringer i røykeatferd og underliggende årsaker.Resultatene viste at kampanjen ble gjenstand for stor oppmerksomhet idet over 90% avrespondentene hadde lagt merke til den. Folk hadde særlig lagt merke til de tre videospottene"Aorta", "Tjære" og "Hjerneslag". Samlet sett kan det sies at kampanjen ble godt mottatt ibefolkningen, et forhold som trolig kan tilskrives en god lanseringsstrategi. Kampanjen synesikke å ha fremkalt sterke negative emosjonelle reaksjoner verken hos røykere eller ikke-røykere, unge eller "eldre". Det var imidlertid systematiske forskjeller mellom røykere ogikke-røykere når det gjelder reaksjonene på innholdet i kampanjen. Ikke-røykere vurderteinnholdet som mer overbevisende, opplysende og troverdig sammenlignet med røykerne,mens røykerne syntes budskapene var mindre skremmende og fryktvekkende enn ikke-røykerne. Røykere rapporterte også i større grad enn ikke-røykerne at kampanjen varmanipulerende og frihetsberøvende.Et sentralt funn var en nedgang i andelen dagligrøykere i befolkningen med 6% ialdersgruppen 35-55 år og 3% i aldersgruppen 16-19 år fra T1 til T2, men nedgangen var ikkestatistisk signifikant med den tilgjengelige utvalgsstørrelsen. Dernest var det en statistisksignifikant økning i andelen som rapporterte at de hadde sluttet å røyke i løpet av siste 3måneder før T2 sammenlignet med T1 i den eldste aldersgruppen. Tendensen var den samme ialdersgruppen 16-19 år. Også når det gjelder forberedende røykesluttaktiviteter går tendense
Description
-