dc.contributor.author | Alver, Øyvind | |
dc.contributor.author | Bretteville-Jensen, Anne Line | |
dc.contributor.author | Kaarbøe, Oddvar Martin | |
dc.date.accessioned | 2015-01-29T13:17:49Z | |
dc.date.accessioned | 2015-02-11T19:05:43Z | |
dc.date.available | 2015-01-29T13:17:49Z | |
dc.date.available | 2015-02-11T19:05:43Z | |
dc.date.issued | 2004 | |
dc.identifier.citation | SIRUS-rapport. 62 p. Sirus, 2004 | |
dc.identifier.isbn | 82-7171-258-6 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/275933 | |
dc.description | - | |
dc.description.abstract | Hovedvekten i rapporten er lagt på å undersøke hvordan behandlingen for
rusmiddelmisbrukere er organisert og
finansiert etter at de regionale
helseforetakene (RHF) overtok det ti
dligere fylkeskommunale ansvaret for
rusbehandlingsfeltet 01.01.04. Rappor
ten er ikke en evaluering av
rusreformen, men vil kunne gi vikt
ige grunnlagsdata til slikt bruk.
Gjennomgang av innsamlede data vi
ser enkelte regionale forskjeller i
organiseringen av de 32 offentlige og
42 private rusbehandlingstiltak som
er omfattet av reformen. Helse Midt-Norge RHF er det eneste av de
regionale foretakene som har opprettet et eget helseforetak (HF) for
rusbehandling (Rusbehandling Midt-Norge HF). Hos de øvrige er
tiltakene stort sett organisert under de
helseforetak de geografisk tilhører.
Relevante dokument i saken viser at
de samme argument som er brukt av
enkelte RHF
mot
opprettelse av eget
rusforetak er brukt av Helse Midt-
Norge
for
en slik opprettelse.
Fylkeskommunene hadde to hovedtyper
avtaler med private tiltak; avtale
om oppkjøp av et gitt antall plasser og
avtale om driftstilskudd. Etter
overtakelsen har RHF'ene trådt inn i fylkeskommunenes del av avtalene,
men de har opptrådt ulikt i forhold
til forlengelse/fornyelse av disse.
Helse Øst RHF har eksempelvis sagt
opp alle løpende avtaler med de
private, for så å legge ut et tilsva
rende behandlingsomfang for offentlig
anbud. Dette har vakt diskusjon fo
rdi næringsministeren midlertidig
unntok feltet fra anskaffelsesregelverket som gjelder i det offentlige.
Samlet sett har RHF'ene fått overfø
rt 1,423 milliarder kroner til
rusbehandling i 2004. Fordelingen me
llom de fem regionene medfører at
Helse Øst får 417 per capita mens eksempelvis Helse Midt-Norge får 182
kroner per capita. Dersom Hagen-utvalg
ets innstilling hadde blitt lagt til
grunn for fordelingen, viser våre
beregninger at dette ville medført
vesentlige forskyvninger mellom regi
onene. Helse Øst og Helse Sør måtte
da ha gitt fra seg midler til de øvri
ge regionene. Midlene som ble overført
til de regionale helseforetakene so
m følge av rusreformen var ikke
øremerkede, men med enkelte unntak
ser det ut til at RHF'ene har
overført tilsvarende beløp til beha
ndlingstiltakene. Helse Vest har | |
dc.description.abstract | This report gives an account of a study of the restructured organization and funding of alcohol and drug abuse treatment after responsibility for their provision was transferred from the county authorities to five Regional Health Authorities (RHF), on January 1, 2004. The report does not evaluate the reform, but it does present key data that subsequent evaluations may find useful.
A review of the assembled data show certain regional differences in approach to the organization of the 32 public and 42 private treatment centres covered by the reform. Only Helse Midt-Norge RHF (the Central
Norway Regional Health Authority) has set up a dedicated Health Authority (HF) for alcohol and drug abuse treatment. The other four incorporate the services under the local Health Authorities covering somatic and psychiatric specialised health services. Relevant documents show that certain Regional Health Authorities that opposed to set up a dedicated Health Authority for alcohol and drug abuse treatment used the same arguments that the Central Norway Regional Health Authority used in favour of it.
The county authorities had basically two types of contracts with privatetreatment centres:
1) a purchase agreement for a specified number of places, and
2) an operating grant agreement.
The reform means that the Regional Health Authorities have taken over the role of the county authorities regarding these contracts, though they are not necessarily consistent regarding contract extensions and/ or renewals. For instance, Helse Øst RHF (Eastern Norway Regional Health Authority) has terminated all current contracts with private treatment centres, and invited tenders for the same standard and volume of services. This has been debated because the Minister of Trade and Industry had temporarily given an exception to this area from procurement regulations for public entities.
A total of NOK 1.423 billion was allocated to the Regional Health Authorities for alcohol and drug treatment in 2004. The allocation formula gave NOK 417 per capita for Helse Øst RHF and NOK 182 for Helse Midt-Norge. Our estimates show that had the formula recommended by the Hagen Commission been adopted, allocations would have looked quite different, with Helse Øst and Helse Sør (Southern Norway Regional Health Authority) conceding funds to the other regions. The money | |
dc.language.iso | nob | |
dc.relation.uri | http://www.sirus.no/filestore/Import_vedlegg/sirusrap.2.04.pdf | |
dc.title | Rusreformen - noen grunnlagsdata om organisering og finansiering | |
dc.title.alternative | Rusreformen | |
dc.type | Research report | |
dc.date.updated | 2015-01-29T13:17:49Z | |
dc.identifier.cristin | 329673 | |