dc.description.abstract | I denne rapporten har vi
sett på noen av de følger innføringen av
selvbetjening i Vinmonopolets butikker har hatt.
De følger vi har sett på
kan deles i tre områder. For det første har vi sett på konsekvensene for
salget, spesielt har vi vært opptatt av om innføringen av selvbetjening har
ført til at salget har steget. For det andre har vi sett på hvilke konsekvenser
in
nføring av selvbetjening har hatt for kundenes holdninger, særlig har vi
vært opptatt av om kundene er mer positive til Vinmonopolet etter at
butikken ble selvbetjent. Og for det tredje har vi sett på hvordan de
ansattes arbeidsvilkår har blitt påvirket av
innføringen av selvbetjening,
spesielt har vi sett på om de ansatte er fornøyde med endringen.
For å svare på det første spørsmålet, har vi s
ammenligne
t salget
i butikker
som er stort sett like
,
bortsett fra at de
n ene fikk innført selvbetjening,
mens de
n andre forble betjent. I samarbeid med Vinmonopolet fastsatte vi
hvilke butikker som skulle inngå i undersøkelsen, og både kontroll
-
og
eksperimentbutikkene var godt tilpasset vårt formål. På bakgrunn av
oppgaver over salget i butikkene på månedsbasis i p
erioden januar 1995 til
desember 2001, og ved hjelp av en regresjonsmodell, beregnet vi hvilke
følger innføringen av selvbetjening hadde for salget av øl, bordvin og
brennevin i butikkene. Vi fant at innføringen av selvbetjening førte til økt
salg av alle
disse varer. Økningen var størst for øl, og minst for brennevin.
Regnet i ren alkohol, ble økningen beregnet til i gjennomsnitt 12 prosent.
Dette er en ren nettovirkning, hvor vi har korrigert for økt
kundetilstrømning til de selvbetjente butikkene. Result
atene stemmer godt
overens med de resultater Ole
-
Jørgen Skog fant da han analyserte
virkningene av at Systembolaget i Sverige gjorde et forsøk med
selvbetjente butikker først på 1990
-
tallet.
Det synes som om økningen først og fremst arter seg ved at kunde
ne
handler noe mer pr gang. Årsaken til dette kan være, slik
Skog hevder, at
siden Vinmonopolets varer er såpass dyre, eksisterer det et latent trykk til å
handle mer, og dette trykket lar seg lettere utløse ved s
elvbetjening
.
Folk
foretar lettere en del s
pontane innkjøp på sin vandring langs hylleradene,
enn det de ville gjort om de hadde handlet over disk. Ved at kundene blir
direkte eksponert for hele Vinmonopolets utvalg, og ikke bare lærer det å
kjenne gjennom prislisten, fristes en til å foreta kjøp
s
om ikke va | |