Selvbetjente vinmonopolutsalg. En evaluering
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/275982Utgivelsesdato
2002Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
SIRUS-rapport. 85 p. Statens institutt for rusmiddelforskning, 2002Sammendrag
I denne rapporten har visett på noen av de følger innføringen avselvbetjening i Vinmonopolets butikker har hatt.De følger vi har sett påkan deles i tre områder. For det første har vi sett på konsekvensene forsalget, spesielt har vi vært opptatt av om innføringen av selvbetjening harført til at salget har steget. For det andre har vi sett på hvilke konsekvenserinnføring av selvbetjening har hatt for kundenes holdninger, særlig har vivært opptatt av om kundene er mer positive til Vinmonopolet etter atbutikken ble selvbetjent. Og for det tredje har vi sett på hvordan deansattes arbeidsvilkår har blitt påvirket avinnføringen av selvbetjening,spesielt har vi sett på om de ansatte er fornøyde med endringen.For å svare på det første spørsmålet, har vi sammenlignet salgeti butikkersom er stort sett like,bortsett fra at den ene fikk innført selvbetjening,mens den andre forble betjent. I samarbeid med Vinmonopolet fastsatte vihvilke butikker som skulle inngå i undersøkelsen, og både kontroll-ogeksperimentbutikkene var godt tilpasset vårt formål. På bakgrunn avoppgaver over salget i butikkene på månedsbasis i perioden januar 1995 tildesember 2001, og ved hjelp av en regresjonsmodell, beregnet vi hvilkefølger innføringen av selvbetjening hadde for salget av øl, bordvin ogbrennevin i butikkene. Vi fant at innføringen av selvbetjening førte til øktsalg av alledisse varer. Økningen var størst for øl, og minst for brennevin.Regnet i ren alkohol, ble økningen beregnet til i gjennomsnitt 12 prosent.Dette er en ren nettovirkning, hvor vi har korrigert for øktkundetilstrømning til de selvbetjente butikkene. Resultatene stemmer godtoverens med de resultater Ole-Jørgen Skog fant da han analysertevirkningene av at Systembolaget i Sverige gjorde et forsøk medselvbetjente butikker først på 1990-tallet.Det synes som om økningen først og fremst arter seg ved at kundenehandler noe mer pr gang. Årsaken til dette kan være, slikSkog hevder, atsiden Vinmonopolets varer er såpass dyre, eksisterer det et latent trykk til åhandle mer, og dette trykket lar seg lettere utløse ved selvbetjening.Folkforetar lettere en del spontane innkjøp på sin vandring langs hylleradene,enn det de ville gjort om de hadde handlet over disk. Ved at kundene blirdirekte eksponert for hele Vinmonopolets utvalg, og ikke bare lærer det åkjenne gjennom prislisten, fristes en til å foreta kjøpsom ikke va
Beskrivelse
-