Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBaklien , Bergljot
dc.contributor.authorWejden, Tonje
dc.date.accessioned2015-01-29T15:01:30Z
dc.date.accessioned2015-02-11T19:31:16Z
dc.date.available2015-01-29T15:01:30Z
dc.date.available2015-02-11T19:31:16Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.citationSIRUS-rapport. 137 p. Statens institutt for rusmiddelforskning, 2009
dc.identifier.isbn978-82-7171-318-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/275996
dc.description-
dc.description.abstractProsjektet «Barn i rusfamilier – tidlig intervensjon» ble utviklet og gjennomført ved Borgestadklinikken kompetansesenter i løpet av 2006 og 2007. Målet var å øke hand - lingskompetansen for ansatte i skoler, barnehager, sosialtjenesten og barnevernet, slik at de så tidlig som mulig kan oppdage barn som vokser opp i en familie med belastende rusmiddelbruk, og så tidlig som mulig gi dem adekvat oppfølging og hjelp. I regi av prosjektet er omtrent 160 lærere, barnehageansatte og andre fra fire kommuner i Telemark og Vestfold kurset. Intensjonen var å skape endring, både på individnivå og på et kollektivt nivå. Evalueringen forsøker å spore endringsprosess - ene, blant de yrkesgruppene som møter barn fra familier med rusmiddelproblemer, i relasjonene mellom personer og etater, og også i mer strukturelle forhold i kom - munene. Den viktigste datakilden er omfattende kvalitative intervjuer med 60 kursdeltakere og andre nøkkelpersoner. Evalueringen bygger også på en spørreskjemaunder - søkelse der resultatene sammenliknes med en kartlegging som Borgestadklinikken gjennomførte i forkant av prosjektet. Sammenlikningen viser blant annet at andelen som mener at de har tilstrekkelig kompetanse til å identifisere tegn på at et barn lider på grunn av belastende rusmiddelbruk i familien, har økt betraktelig i løpet av prosjektet. Kurs som engasjerte De kvalitative intervjuene har gitt grunnlag for utdyping og nyansering av dette oversiktsbildet. Et gjennomgående budskap fra alle informantene, er at kurset var svært bra. Mange ble følelsesmessig berørt. Kroppslige bilder går igjen når de forteller om kurset. De hadde forventninger om noe som skulle appellere til hodet, men fikk noe som i minst like stor grad traff dem i magen. Dette har også bidratt til å skape engasjement, og til en moralsk forpliktelse i forhold til barn som trenger
dc.description.abstractThe project “Children in families with drug or alcohol problems - early intervention” was developed and implemented by the Borgestad Clinic’s competence centre during 2006 and 2007. The goal was to increase the action competence of staff at schools, day care facilities, social services and child welfare services. The intention was to enable those involved to identify as early as possible children in families with alcohol and drug problems, and provide adequate follow-up and help as early as possible. The project organized a special training program attended by 160 teachers, day care staff and others from four municipalities in Telemark and Vestfold to bring about change both at an individual and a collective level. This evaluation attempts to track those processes of change within professions working with children from families at risk, in relations between persons and agencies, and in matters of a more structural nature in the municipalities. The main data source consisted of extensive qualitative interviews with 62 course participants and other key persons. The evaluation is also based on a questionnaire survey and document analysis. The findings from the survey are compared with those of a pre-project study done by the Borgestad Clinic. It shows a sharp pre- and post-program rise in attendees’ confidence in their ability to identify children with substance abuse in the home environment. A program which inspired commitment The qualitative interviews allow us to examine this wider picture in greater detail and penetration. Respondents are unanimously positive to the program, which, they say, was excellent. They had expected something that appealed to the intellect, but got something which hit them at least as hard in the guts. The program inspired commitment, and wakened a sense of moral obligation to help children in need. Not all expectations were met, however. Some missed certain topics, mainly to do with cross-agency collaboration and information about the care services. They also missed a stronger focus on ways of developing a cross-disciplinary model. They would also have appreciated it if responsibility for post-program work and collaboration had been clearly allocated.
dc.language.isonor
dc.relation.urihttp://www.sirus.no/filestore/Import_vedlegg/sirusrap.1.09.pdf
dc.titleEvaluering av prosjektet "Barn i rusfamilier - tidlig intervensjon"
dc.title.alternativeEvaluation of the project “Children in families with drug or alcohol problems - early intervention”
dc.typeResearch report
dc.date.updated2015-01-29T15:01:30Z
dc.identifier.cristin1058487


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel