Skole, barnehage, barneverntjeneste - bilder av ”de andre” hindrer samarbeid
Original version
Norges Barnevern 2009, 86(4)Abstract
Barnevernet mottar få bekymringsmeldinger fra skoler og barnehager. Denne artikkelen går bakenfor spørsmålene om hvem som har skylden eller ansvaret, og ser på samarbeidsbarrierene, hva de består i, og hvordan de kan bygges ned.
En kvalitativ studie blant lærere, barnehageansatte, helsesøstre og ansatte i barneverntjenesten, tyder på at de viktigste hindringene ligger aktørenes bilder av hverandre. Barnehageansatte og lærene sine oppfatninger av barnevern¬tjenesten var komplekse og til dels inkonsistente. På den ene siden ble det gjentatte ganger sagt at de gjør jo ikke noe, en melding havner bare i den store bunken. På den andre siden ble det også sagt at de gjør alt for mye, at konsekvensene av å melde bekymring kan være for dramatiske.
Fortellingene var gjennomgående preget av en mangel på tillit. Skal flere barn som trenger det, får hjelp så tidlig som mulig, må skole og barnehage få erfaringer som øker barneverntjenestens tillitsverdighet.
Description
-