Verktøy for språkkartlegging av barn 0-5 år - Prosjektplan for systematisk kartleggingsoversikt
Jacobsen Jardim, Patricia Sofia; Kirkehei, Ingvild; Borge, Tiril Cecilie; Lidal, Ingeborg Beate; Berg, Rigmor
Others
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3094322Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Språkutvikling hos barn er en kompleks og avgjørende del av barns kognitive og sosiale utvikling. Språkkart-legging i barnehagealder foregår på helsestasjoner i Norge, hovedsakelig når barnet er 2 og 4 år. Kartleg-gingen inkluderer observasjon, samtaler med foreldre, og bruk av standardiserte verktøy. Målet er tidlig å oppdage avvik i språkutviklingen, for å kunne gi nød-vendig oppfølging. Anbefalingen om språk i nasjonal faglig retningslinje skal oppdateres i 2024, og det er behov for en oversikt over relevante kartleggingsverktøy, samt evaluering av disse. Hensikten med denne kunnskapsoppsummeringen er å identifisere kartleggingsverktøy (måleinstrumenter) som er ment å avdekke avvik fra normal språkutvik-ling hos barn 0-5 år, og å oppsummere deres kjenne-tegn og måleegenskaper. Vi skal utføre en systematisk kartleggingsoversikt (engelsk: scoping review). Det er en type kunnskaps-oppsummering som kartlegger og narrativt beskriver eksisterende forskningsgrunnlag på et bestemt tema-område. For å identifisere relevante studier vil en bi-bliotekar gjennomføre søk i litteraturdatabaser som MEDLINE og Embase. Vi vil inkludere empiriske pri-mærstudier fra år 2000-2023 som evaluerer verk-tøy/måleinstrumenter for å avdekke avvik fra normal språkutvikling hos barn 0-5 år egnet for bruk i helse-stasjon. Medarbeidere vil utføre utvelgelse av studier i henhold til inklusjonskriteriene. For hver av de inklu-derte studiene vil vi hente ut relevant informasjon. Funnene vil bli fremstilt med enkle narrative presenta-sjoner av resultater og konklusjoner.