Verktøy for språkkartlegging av barn 0-5 år: En systematisk kartleggingsoversikt
Research report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3115059Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Språkutvikling hos barn er viktig for barns kognitive og sosiale utvikling. I Norge foregår kartlegging av språk i barnehagealder blant annet på helsestasjoner, vanligvis når barnet er 2 og 4 år. Kartleggingen gjøres ved observasjon, samtaler med foreldre, og ofte ved bruk av språkkartleggingsverktøy. Målet er tidlig oppdagelse av avvik fra normal språkutvikling hos barnet, for å kunne gi nødvendig oppfølging. Anbefalingen om språk i nasjonal faglig retningslinje skal oppdateres i 2024, og det er behov for en oversikt over relevante kartleggingsverktøy, samt en evalueringer av disse. Hensikten med denne oversikten er å identifisere verktøy for å avdekke avvik fra normal språkutvikling hos barn 05 år i helsestasjoner. Vi utførte en systematisk kartleggingsoversikt, og inkluderte 47 relevante studier. • Vi identifiserte totalt 46 verktøy for å kartlegge avvik fra normal forventet språkutvikling hos barn 0-5 år, som vurderes som passende for bruk i en norsk helsestasjonsetting. • For 24 av de 46 verktøyene identifiserte vi forskning som evaluerte verktøyenes måleegenskaper. • Det finnes lite forskning om verktøyene som anbefales brukt ved norske helsestasjoner i den nåværende retningslinjen: Vi identifiserte kun én studie beskrevet i to publikasjoner som evaluerte verktøyet SPRÅK 4. • Det er stor variasjon i hvor mange måleegenskaper som er evaluert for hvert verktøy. • Flere av studiene fremhever utfordringer ved å utvikle og bruke universelle språkkartleggingverktøy, spesielt for flerspråklige barn. Resultatene i de inkluderte studiene fremhever kompleksiteten ved å identifisere universelle verktøy for språkkartlegging ment for barn 0-5 år.