dc.contributor.author | Jacobsen Jardim, Patricia Sofia | |
dc.contributor.author | Borge, Tiril Cecilie | |
dc.contributor.author | Kirkehei, Ingvild | |
dc.date.accessioned | 2024-02-01T12:29:18Z | |
dc.date.available | 2024-02-01T12:29:18Z | |
dc.date.created | 2024-01-22T13:36:48Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.isbn | 9788284064253 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3115059 | |
dc.description.abstract | Språkutvikling hos barn er viktig for barns kognitive og sosiale utvikling. I Norge foregår kartlegging av språk i barnehagealder blant annet på helsestasjoner, vanligvis når barnet er 2 og 4 år. Kartleggingen gjøres ved observasjon, samtaler med foreldre, og ofte ved bruk av språkkartleggingsverktøy. Målet er tidlig oppdagelse av avvik fra normal språkutvikling hos barnet, for å kunne gi nødvendig oppfølging. Anbefalingen om språk i nasjonal faglig retningslinje skal oppdateres i 2024, og det er behov for en oversikt over relevante kartleggingsverktøy, samt en evalueringer av disse. Hensikten med denne oversikten er å identifisere verktøy for å avdekke avvik fra normal språkutvikling hos barn 05 år i helsestasjoner. Vi utførte en systematisk kartleggingsoversikt, og inkluderte 47 relevante studier. • Vi identifiserte totalt 46 verktøy for å kartlegge avvik fra normal forventet språkutvikling hos barn 0-5 år, som vurderes som passende for bruk i en norsk helsestasjonsetting. • For 24 av de 46 verktøyene identifiserte vi forskning som evaluerte verktøyenes måleegenskaper. • Det finnes lite forskning om verktøyene som anbefales brukt ved norske helsestasjoner i den nåværende retningslinjen: Vi identifiserte kun én studie beskrevet i to publikasjoner som evaluerte verktøyet SPRÅK 4. • Det er stor variasjon i hvor mange måleegenskaper som er evaluert for hvert verktøy. • Flere av studiene fremhever utfordringer ved å utvikle og bruke universelle språkkartleggingverktøy, spesielt for flerspråklige barn. Resultatene i de inkluderte studiene fremhever kompleksiteten ved å identifisere universelle verktøy for språkkartlegging ment for barn 0-5 år. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | Folkehelseinstituttet. Område for helsetjenester | |
dc.subject | Barn | |
dc.subject | Masseundersøking | |
dc.subject | Tidlig diagnose | |
dc.subject | Språkforstyrrelser | |
dc.subject | Psykometri | |
dc.subject | Diagnostiske rutinetester | |
dc.subject.mesh | Mass Screening | en_US |
dc.subject.mesh | Early Diagnosis | en_US |
dc.subject.mesh | Diagnostic Tests, Routine | en_US |
dc.subject.mesh | Language Disorders | en_US |
dc.subject.mesh | Child | en_US |
dc.subject.mesh | Psychometrics | en_US |
dc.title | Verktøy for språkkartlegging av barn 0-5 år: En systematisk kartleggingsoversikt | |
dc.title.alternative | Language screening tools for children 0-5 years: a systematic scoping review | |
dc.type | Research report | |
dc.description.version | publishedVersion | |
dc.source.pagenumber | 126 | |
dc.identifier.cristin | 2231962 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |