Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJacobsen Jardim, Patricia Sofia
dc.contributor.authorBorge, Tiril Cecilie
dc.contributor.authorKirkehei, Ingvild
dc.date.accessioned2024-02-01T12:29:18Z
dc.date.available2024-02-01T12:29:18Z
dc.date.created2024-01-22T13:36:48Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.isbn9788284064253
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3115059
dc.description.abstractSpråkutvikling hos barn er viktig for barns kognitive og sosiale utvikling. I Norge foregår kartlegging av språk i barnehagealder blant annet på helsestasjoner, vanligvis når barnet er 2 og 4 år. Kartleggingen gjøres ved observasjon, samtaler med foreldre, og ofte ved bruk av språkkartleggingsverktøy. Målet er tidlig oppdagelse av avvik fra normal språkutvikling hos barnet, for å kunne gi nødvendig oppfølging. Anbefalingen om språk i nasjonal faglig retningslinje skal oppdateres i 2024, og det er behov for en oversikt over relevante kartleggingsverktøy, samt en evalueringer av disse. Hensikten med denne oversikten er å identifisere verktøy for å avdekke avvik fra normal språkutvikling hos barn 05 år i helsestasjoner. Vi utførte en systematisk kartleggingsoversikt, og inkluderte 47 relevante studier. • Vi identifiserte totalt 46 verktøy for å kartlegge avvik fra normal forventet språkutvikling hos barn 0-5 år, som vurderes som passende for bruk i en norsk helsestasjonsetting. • For 24 av de 46 verktøyene identifiserte vi forskning som evaluerte verktøyenes måleegenskaper. • Det finnes lite forskning om verktøyene som anbefales brukt ved norske helsestasjoner i den nåværende retningslinjen: Vi identifiserte kun én studie beskrevet i to publikasjoner som evaluerte verktøyet SPRÅK 4. • Det er stor variasjon i hvor mange måleegenskaper som er evaluert for hvert verktøy. • Flere av studiene fremhever utfordringer ved å utvikle og bruke universelle språkkartleggingverktøy, spesielt for flerspråklige barn. Resultatene i de inkluderte studiene fremhever kompleksiteten ved å identifisere universelle verktøy for språkkartlegging ment for barn 0-5 år.
dc.language.isonob
dc.publisherFolkehelseinstituttet. Område for helsetjenester
dc.subjectBarn
dc.subjectMasseundersøking
dc.subjectTidlig diagnose
dc.subjectSpråkforstyrrelser
dc.subjectPsykometri
dc.subjectDiagnostiske rutinetester
dc.subject.meshMass Screeningen_US
dc.subject.meshEarly Diagnosisen_US
dc.subject.meshDiagnostic Tests, Routineen_US
dc.subject.meshLanguage Disordersen_US
dc.subject.meshChilden_US
dc.subject.meshPsychometricsen_US
dc.titleVerktøy for språkkartlegging av barn 0-5 år: En systematisk kartleggingsoversikt
dc.title.alternativeLanguage screening tools for children 0-5 years: a systematic scoping review
dc.typeResearch report
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber126
dc.identifier.cristin2231962
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel