• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Folkehelseinstituttet
  • Publikasjoner fra Kunnskapssenteret 2004 - 2015
  • Rapporter og andre publikasjoner fra Kunnskapssenteret
  • View Item
  •   Home
  • Folkehelseinstituttet
  • Publikasjoner fra Kunnskapssenteret 2004 - 2015
  • Rapporter og andre publikasjoner fra Kunnskapssenteret
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effekt av tiltak for å forbedre kvaliteten på helsetjenester til etniske minoriteter: en systematisk oversikt over randomiserte kontrollerte forsøk

Eike, Morten Christoph; Forsetlund, Signe Louise; Kirkehei, Ingvild; Vist, Gunn Elisabeth
Peer reviewed, Research report
Thumbnail
View/Open
Report (1.175Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2378030
Date
2010-12
Metadata
Show full item record
Collections
  • Rapporter og andre publikasjoner fra Kunnskapssenteret [695]
Original version
Rapport fra Kunnskapssenteret 2010  
Abstract
NORSK: Bakgrunn

Ifølge helseforetakslovens § 1 skal alle pasienter ytes et likeverdig tilbud. Både nasjonale og internasjonale studier tyder imidlertid på at det eksisterer ulikheter i kvaliteten på helsetjenester på grunnlag av etnisitet, og at dette kan ha sin årsak i strukturelle, organistoriske og kliniske barrierer.

Oppdrag

Helse Sør-Øst RHF har gitt oss i oppdrag å innhente og kritisk vurdere tilgjengelig forskning om effekten av tiltak for å forbedre kvaliteten på helsetjenester til etniske minoriteter. Vi har i denne omgangen konsentrert oss om effekten av tiltak rettet mot helsepersonell og helseorganisasjoner.

Hovedfunn

Forskjellige former for opplæringstiltak og elektroniske påminnelser til helsepersonell kan under visse betingelser muligens ha en liten effekt på helsepersonells praksis og minoritetspasienters helseutfall. Kvaliteten på dokumentasjonen varierer isolert sett fra svært lav til lav, men funnene støttes av annen omfattende forskning om denne typen tiltak i andre sammenhenger.

Det er for lav kvalitet på tilgjengelig dokumentasjon til å avgjøre:

om bruk av fjerntolking påvirker pasientens tilfredshet med lege og tolk og fører til bedre kommunikasjon sammenlignet med tradisjonell tolking

om etnisk matching av klient og terapeut påvirker pasientens forståelse, symptomstatus og aksept og tro på nytten av terapeutiske strategier

om oppfølgings- og støttetiltak i form av økte personellressurser påvirker helseutfall hos minoritetspasienter.
 
ENGLISH: 1-page key messages

Background

All patients regardless of sex, ethnicity or social status should be provided health services according to their needs. However, both national and international studies suggest that there may be differences in quality of health care on the basis of ethnicity and that this may be due to structural, organizational and clinical barriers.

Mission

On behalf of South-Eastern Norway Regional Health Authority we collected, critically assessed and summarised the effect of interventions to improve the quality of health services for ethnic minorities. We focused on the effect of interventions aimed at health professionals and health organisations.

Main findings

Different kinds of educational interventions and electronic reminders to health care providers may under certain circumstances have a small effect on health professionals' practice and minority patients' health outcomes. The quality of the evidence varied from very low to low, but findings are supported by other extensive research on this type of initiatives in other contexts.

The quality of available evidence is insufficient to determine whether the use of remote interpretation compared to traditional interpretation leads to better communication, whether ethnic matching of client and therapist affects the patient's understanding, symptom status or belief in the usefulness of therapeutic strategies and whether supportive interventions in the form of increased staff resources influence health outcomes for minority patients.
 
Publisher
Norwegian Knowledge Centre for the Health Services
Series
Rapport fra Kunnskapssenteret
24/2010

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit