• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Folkehelseinstituttet
  • Publikasjoner fra Kunnskapssenteret 2004 - 2015
  • Rapporter og andre publikasjoner fra Kunnskapssenteret
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Folkehelseinstituttet
  • Publikasjoner fra Kunnskapssenteret 2004 - 2015
  • Rapporter og andre publikasjoner fra Kunnskapssenteret
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effekter av fysisk trening hos barn og unge med habiliteringsbehov

Fønhus, Marita Sporstøl; Brurberg, Kjetil Gundro; Kirkehei, Ingvild; Strøm, Vegard; Reinar, Liv Merete
Peer reviewed, Research report
Thumbnail
Åpne
Report (995.5Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2378242
Utgivelsesdato
2011-11
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Rapporter og andre publikasjoner fra Kunnskapssenteret [695]
Originalversjon
Rapport fra Kunnskapssenteret 20/2011  
Sammendrag
NORSK: Bakgrunn

I barne- og ungdomsårene legges grunnlaget for et fysisk aktivt liv og god helse. Funksjonsnedsettelse kan redusere barn og unges deltakelse i daglige aktiviteter og på viktige samfunnsarenaer. Fysisk trening har åpenbare positive effekter på helse og funksjon. I denne rapporten søker vi å besvare om fysisk trening også kan bidra til økt aktivitet og deltakelse hos barn og unge med habiliteringsbehov. Med ”aktivitet” forstår vi hvordan barnet utfører oppgaver og handlinger mens ”deltakelse” er barnets engasjement i ulike livssituasjoner.

Vi inkluderte åtte systematiske oversikter om effekt av fysisk trening på aktivitet og deltakelse hos barn og unge med habiliteringsbehov. De inkluderte systematiske oversiktene rapporterer i liten grad deltakelse som utfallsmål.

Hovedfunn

•Det er usikkert om kondisjonstrening har effekt på aktivitet hos barn og unge med cerebral parese eller leukemi.

•Det er usikkert om styrketrening, repeterende treningsøvelser eller terapiridning har effekt på aktivitet hos barn og unge med cerebral parese.

•Det er usikkert om trening på tredemølle har effekt på aktivitet hos barn og unge med cerebral parese, barn med Downs syndrom eller barn og unge som har gjennomgått hemisfærektomi.

•Det er usikkert om vannaktiviteter har effekt på deltakelse hos barn og unge med cerebral parese.

Dokumentasjonen var av lav eller svært lav kvalitet. Det betyr ikke at fysisk trening ikke har effekt på aktivitet og deltakelse hos barn og unge med habiliteringsbehov, men at det er usikkert om resultatene er til å stole på.
 
ENGLISH: Background

The basis for a physically active life and good health is established during

childhood and adolescence. Disability in children may reduce participation

in daily activities and important social arenas. Obviously,

physical training has positive effects on health and function. The aim

of this report is to summarize the effectiveness of physical training on

activity and participation among children and young people with habilitation

needs. “Activity” is a child’s performance of tasks and actions

while "participation" is its involvement in different life situations.

We included eight systematic reviews that aim to answer our question.

Participation is seldom reported as an outcome in the included systematic

reviews.

Key messages

 The effectiveness of cardiorespiratory training on acitivity among

children and young people with cerebral palsy or leukemia is

uncertain.

 The effectiveness of strength training, functional training or

therapeutic horesback riding on acitivity in children and young

people with cerebral palsy is uncertain.

 The effectiveness of treadmill training on activity among children

and young people with cerebral palsy, Down syndrome or children

and young people that have undergone hemospherectomy is

uncertain.

 The effectiveness of aquatic programs on participation among

children and young people with cerebral palsy is uncertain.

The quality of the evidence is low or very low. This means that we

cannot rule out the possibility that physical training is effective on

activity and participation among children and young people with

habilitation needs, but that it is uncertain if the results are reliable.
 
Utgiver
Norwegian Knowledge Centre for the Health Services
Serie
Rapport fra Kunnskapssenteret
20/2011

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit