Effekter av fysisk trening hos barn og unge med habiliteringsbehov
Fønhus, Marita Sporstøl; Brurberg, Kjetil Gundro; Kirkehei, Ingvild; Strøm, Vegard; Reinar, Liv Merete
Peer reviewed, Research report
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2378242Utgivelsesdato
2011-11Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Rapport fra Kunnskapssenteret 20/2011Sammendrag
NORSK: Bakgrunn
I barne- og ungdomsårene legges grunnlaget for et fysisk aktivt liv og god helse. Funksjonsnedsettelse kan redusere barn og unges deltakelse i daglige aktiviteter og på viktige samfunnsarenaer. Fysisk trening har åpenbare positive effekter på helse og funksjon. I denne rapporten søker vi å besvare om fysisk trening også kan bidra til økt aktivitet og deltakelse hos barn og unge med habiliteringsbehov. Med ”aktivitet” forstår vi hvordan barnet utfører oppgaver og handlinger mens ”deltakelse” er barnets engasjement i ulike livssituasjoner.
Vi inkluderte åtte systematiske oversikter om effekt av fysisk trening på aktivitet og deltakelse hos barn og unge med habiliteringsbehov. De inkluderte systematiske oversiktene rapporterer i liten grad deltakelse som utfallsmål.
Hovedfunn
•Det er usikkert om kondisjonstrening har effekt på aktivitet hos barn og unge med cerebral parese eller leukemi.
•Det er usikkert om styrketrening, repeterende treningsøvelser eller terapiridning har effekt på aktivitet hos barn og unge med cerebral parese.
•Det er usikkert om trening på tredemølle har effekt på aktivitet hos barn og unge med cerebral parese, barn med Downs syndrom eller barn og unge som har gjennomgått hemisfærektomi.
•Det er usikkert om vannaktiviteter har effekt på deltakelse hos barn og unge med cerebral parese.
Dokumentasjonen var av lav eller svært lav kvalitet. Det betyr ikke at fysisk trening ikke har effekt på aktivitet og deltakelse hos barn og unge med habiliteringsbehov, men at det er usikkert om resultatene er til å stole på. ENGLISH: Background
The basis for a physically active life and good health is established during
childhood and adolescence. Disability in children may reduce participation
in daily activities and important social arenas. Obviously,
physical training has positive effects on health and function. The aim
of this report is to summarize the effectiveness of physical training on
activity and participation among children and young people with habilitation
needs. “Activity” is a child’s performance of tasks and actions
while "participation" is its involvement in different life situations.
We included eight systematic reviews that aim to answer our question.
Participation is seldom reported as an outcome in the included systematic
reviews.
Key messages
The effectiveness of cardiorespiratory training on acitivity among
children and young people with cerebral palsy or leukemia is
uncertain.
The effectiveness of strength training, functional training or
therapeutic horesback riding on acitivity in children and young
people with cerebral palsy is uncertain.
The effectiveness of treadmill training on activity among children
and young people with cerebral palsy, Down syndrome or children
and young people that have undergone hemospherectomy is
uncertain.
The effectiveness of aquatic programs on participation among
children and young people with cerebral palsy is uncertain.
The quality of the evidence is low or very low. This means that we
cannot rule out the possibility that physical training is effective on
activity and participation among children and young people with
habilitation needs, but that it is uncertain if the results are reliable.
Utgiver
Norwegian Knowledge Centre for the Health ServicesSerie
Rapport fra Kunnskapssenteret20/2011