Elementer i skolerettede tiltak utenfor skolen for å hindre frafall og underprestasjon
Other type of report
Published version
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Artikler [5068]
Abstract
Hovedbudskap
Den systematiske oversikten vurderte akademiske/ skolestøttende tiltak utenfor skolen, for barn i alderen 5-13 år som sto i fare for å mislykkes i eller falle ut av skoleløpet. Oversikten identifiserer vanlige praksis-, prosess- og implementeringselementer, samt kombinasjonene av disse, i slike tiltak.
Resultatene viser at:
Vanlige praksiselementer er leksestøtte, trening i positiv foreldreinvolvering i skolen, positiv forsterking, strukturert veiledning, og psykoedukasjon.
Det vanligste prosesselementet er hyppig støtte til den som mottar tiltaket.
Vanligste implementeringselement er kvalitetsmonitorering.
Den vanligste kombinasjonen i effektive tiltak var at profesjonelle trente forsørgere i foreldreinvolvering hjemme og leksestøtte, kombinert med bruk av positiv støtte (reinforcement).
De fleste av studiene er gjennomført i USA (n=31), fire i Canada og én i Uruguay. Oversikten ble vurdert til å ha lav risiko for systematiske skjevheter med verktøyet ROBIS.
Studiene favner en blandet populasjon av utsatte barn, hvor noen underpresterer på skolen, altså scorer lavt på akademiske vurderinger, og andre er utsatt på grunn av sosial bakgrunn eller familiesituasjon. Vi har noe moderat tillit til funnene, blant annet fordi det er uklart i hvilken grad disse resultatene kan overføres til en norsk kontekst, og i hvilken grad de vil treffe utsatte barn i familier med omfattende behov ettersom flere av studiene omhandler barn som underpresterer på skolen.