Evaluering av tobakkskampanjen "Røyken tar pusten fra deg". Evaluering av det offentlige tobakksforebyggende arbeidet i Norge 2003-2007 rapport 9 fra HEMIL
Original version
SIRUS skrifter. 116 p. SIRUS, 2006Abstract
Denne rapporten presenterer evalueringen av tobakkskampanjen ”Røyken tar pusten fra deg”som ble gjennomført rett over nyttår 2006 av Sosial- og helsedirektoratet. Hovedmålsettingenmed massemediekampanjen var å bidra til at (1) flere ønsket å slutte å røyke, og (2) å økefolks kunnskap om KOLS (Kronisk obstruktiv lungesykdom).Kampanjen bestod av flere komponenter. Det ble vist TV-sendte spotter i form av personligevitnesbyrd der pasienter med KOLS fortalte om hvordan det er å leve med sykdommen.Personlige vitnesbyrd antas å vekke negative emosjoner, som igjen kan være et grunnlag formodifikasjon av atferd. Kampanjen bestod også av annonser og radiospotter som beskrev oginformerte om KOLS-sykdommen. I tillegg var det informasjon på ulike nettsider, der mankunne lese mer om KOLS og laste ned filmsnuttene fra Sosial- og helsedirektoratetshjemmesider. Et sentralt budskap var også å informere om hjelp til røykeslutt.Flere ulike PR-tiltak fra direktoratet i kampanjeperioden førte til mye redaksjonelt stoff iprint- og etermedier.ProblemstillingerEvalueringen av kampanjen ”Røyken tar pusten fra deg” ble i hovedsak konsentrert rundt TV-spottene. Hensikten var å undersøke om det hadde skjedd endringer i folks kunnskap omKOLS, om andelen røykere i befolkningen var lavere etter kampanjen, og om det varforandringer i kognitive variabler som anses å styre røykeatferd. Ulike emosjonelle ogkognitive reaksjoner på kampanjen ble også undersøkt. Respondentene ble delt i ulikerøykestatusgrupper (dagligrøykere, av–og-til-røykere, ikke-røykere) for å undersøkeeventuelle forskjeller mellom dem. Mer konkret spur
Description
-